"Systém mýta potřeboval rekordně krátký čas pro výběr jedné miliardy korun, zvládl to za 52 dní. Denní výběry po otevření pražského okruhu překračují 26 milionů korun," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Jen v září se vybralo téměř 600 milionů korun, což je měsíční rekord od spuštění systému v roce 2007.
Za vyššími výběry stojí podle odborníků i zotavování české ekonomiky po krizi a lednové rozšíření mýtné povinnosti i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Ty se podílejí na platbách zhruba desetinou. Meziročně více ale platí i samotné kamiony nad 12 tun.
"Udrží-li se stávající dynamika výběrů mýta, tak místo 6,2 by stát mohl získat za letošní rok až 6,5 miliardy korun," upravil svou prognózu Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém postavila a pro stát spravuje. Loni, kdy ovšem neplatily malé náklaďáky, se vybralo 5,5 miliardy Kč.
Nejvíce se na platbách podílejí čeští dopravci, na které připadá 59procentní podíl. Na druhém místě jsou Slováci (11,3 pct), třetí jsou Poláci (9,4 pct.). Následují Maďaři, Rumuni, Němci, Bulhaři, Litevci, Srbové a Rakušané. Podíl Češi versus cizinci se dlouhodobě zásadně nemění.
Mýtné v Česku se dnes platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů. Ministr dopravy Vít Bárta nyní plánuje ve spolupráci s kraji rozšíření systému na větší část "jedniček" a vybrané silnice druhé třídy.
Pět miliard z mýtného
2010 11. října 2009 23. listopadu 2008 16. října 2007 21. listopadu
zdroj: MYTO CZ



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
