Podle internetového serveru Eurointelligence se výnosy z desetiletých irských dluhopisů posunuly až k hranici pěti procent a řecké až k hranici devíti procent. V uplynulých týdnech úroky z dluhopisů přitom klesaly a financování dluhu pro země zlevňovalo.
Investoři mají podle ekonomů strach z toho, že záchranný fond eurozóny, kde se nachází zhruba 11 bilionů korun, nahradí mechanismus řízeného bankrotu, který navrhuje Německo. Případných bankrotů by se měli zúčastnit i investoři, kteří by museli odepsat část investic do dluhopisů problémové země. "Investoři to chápou tak, že německý návrh dramaticky zvyšuje pravděpodobnost bankrotu v eurozóně," uvádí Eurointelligence.
Dohodu lídrů členských států EU kritizuje i Evropská centrální banka, konkrétně člen rady ECB Lorenzo Bini Smaghi. Podle něj je sice velmi jednoduché debatovat o řízeném bankrotu, ale daleko těžší je jej uvést v činnost. "V rozvinutých ekonomikách by restrukturalizace veřejného dluhu zahrnovala daleko větší počet finančních aktiv a závazků. Je velmi snadné vidět, že v tomto procesu může být jen těžko něco řízeného," dodal.
Podle Eurointelligence premiéři a prezidenti EU pokračují v podceňování složitosti měnové unie. Trh údajně není schopen možnost bankrotu vstřebat. Je navíc velmi těžké si představit, že pro německý návrh budou hlasovat předlužené země jako Řecko, Irsko či Portugalsko. "V konečném důsledku by řízený bankrot zvedl jen výnosy z jejich dluhopisů. To je stejné, jako kdyby krocani hlasovali pro Vánoce," uvedl server.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
