"Dva týdny pochybností dostaly do problémů země, jejichž tvrdé škrty ovlivňují výkon ekonomiky a tudíž narušují jejich schopnost splácet dluhy," řekl deníku Daniel Suarez ze společnosti AFI. Jeho slova směřují k poslednímu summitu Evropské unie, na němž se premiéři a prezidenti členských států připustily změny lisabonské smlouvy, která začala platit teprve v prosinci loňského roku.
Cílem změny má být především nahrazení současného záchranného fondu v roce 2013. Německo se snaží přesvědčit evropskou sedmadvacítku, aby fond vystřídal mechanismus řízeného bankrotu. Do nějž by se zapojili i soukromí investoři, kteří by v případě krachu některé ze zemí eurozóny souhlasily s odepsáním některých svých investic.
"Ochota Německa otevírat debatu o restrukturalizaci státního dluhu (odepsání investic investorů a nedodržení závazků bankrotujícího státu) je v tuto chvíli velmi škodlivá pro fiskální zdraví v eurozóně," doplnil José Carlos Diez ze společnosti Intermoney.
V reakci na opětovné obnovení debaty o schopnost některých zemí eurozóny splácet své dluhy Evropská centrální banka znovu začala nakupovat jejich dluhopisy. V největších potížích se kromě Řecka nyní nachází především Irsko, u nějž se navíc objevují obavy, že nebude schopné zvládnout špatný stav vlastního finančního sektoru. Možnost, že Irové budou muset nakonec požádat o pomoc ze záchranného fondu eurozóny, který obsahuje zhruba 440 miliard eur, tedy téměř 11 bilionů korun, je tak stále pravděpodobnější.
Do skupiny rizikových zemí kromě Irska a Řecka spadá i Portugalsko, Španělsko a Itálie. "Trhy v posledních dnech nejistotu krutě trestají. Rizikové prémie Portugalska a Irska se v pondělí vyšplhaly na nová maxima. V Řecku se dokonce úplně vymykají. Nákaza se přitom šíří i do Španělska a Itálie, které se v posledních týdnech dostaly do obtížnější situace.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
