"Jsem rád, že se České republice vyplácí důrazný přístup k mezinárodním arbitrážím, který prosazuji již od svého prvního působení na ministerstvu. Tento přístup šetří miliardy korun daňových poplatníků," uvedl k arbitráži ministr financí Miroslav Kalousek.
Arbitráž byla zahájena v prosinci 2007 v nizozemském Haagu. Na základě rozhodnutí arbitrů byly podle Jakoba veškeré nároky společnosti definitivně zamítnuty. "Firma je navíc povinna zaplatit České republice její díl nákladů na arbitráž. Ty činily zhruba pět milionů korun," uvedl Jakob.
Kanadská společnost FPS poskytla v roce 2001 firmě Moravan-Aeroplanes zlínského podnikatele Libora Sosky více než 200 milionů korun na koupi aktiv kunovického výrobce letadel, společnosti LET. Kanaďané ale o své peníze přišli a domnívají se, že ke znehodnocení jejich investice by nedošlo, kdyby ČR byla zemí, kde soudy fungují v reálném čase.
Případ již v minulosti řešil rozhodčí soud ve Švédsku. Součástí dohody mezi firmami FPS a Moravan-Aeroplanes bylo ustanovení o tom, že případný spor bude řešit rozhodčí soud.
Stockholmský tribunál v roce 2004 rozhodl o nároku FPS na 49 procent akcií Leteckých závodů. Přiznal mu právo na přednostní zajišťovací nárok k aktivům společnosti LET a k veškerému jmění společnosti Moravan-Aeroplanes až do doby, než bude půjčka 204,1 milionu korun splacena. Moravan-Aeroplanes byl již v té době v konkurzu a konkurzní správce firmy švédský verdikt nerespektoval.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
