"V Saratovské oblasti půjde o výstavu asi stovky hal, bioplynových stanic a zařízení na výrobu elektřiny a tepla z biomasy. Navíc celá farma bude jezdit na CNG (stlačený zemní plyn). Jde o velmi ekologický projekt, na kterém uplatníme všechny naše špičkové technologie," uvedl generální ředitel Vítkovice Machinery Group a prezident Národního strojírenského klastru Jan Světlík. Podle něho jde o jeden z nejekologičtějších projektů v Rusku.
Profitovat by z něho měly i firmy sdružené v klastru formou subdodávek. Projekt se nyní začne připravovat technologicky a zajišťovat finančně. "Předpokládám, že by se mohlo začít stavět už v letošním roce," řekl.
České strojírenské firmy chtějí využít užší spolupráci se Saratovskou oblastí v Rusku, která je svou rozlohou větší než ČR, i v dalších oborech. "Zajímají nás samozřejmě všechny energetické kapacity, které potřebují obnovu, a to v klasické i jaderné energetice. Zaměříme se na využití CNG v dopravě, obnovu infrastruktury, mosty, železnice a čističky odpadních vod," konstatoval Světlík.
Gubernátor Saratovské oblasti Pavel Leonidovič Ipatov věří, že české firmy mohou přinést do Ruska vyspělé technologie. "Vítkovice vyrábějí moderní zařízení, o které máme zájem," podotkl gubernátor. Jejich využití se například nabízí na současné největší nedostavěné jaderné elektrárně v Rusku, obnově inženýrských staveb nebo opravě mostu přes řeku Volhu.
Dohodu předznamenávající vstup českých podniků do projektů v Saratovské oblasti proto dnes v Ostravě podepsali zástupci Vítkovic, strojírenského klastru a ruské oblasti. Chtějí navázat na dřívější působení českých strojírenských firem v Rusku, které se v minulosti v zemi silně angažovaly.
Skupinu Vítkovice Machinery Group tvoří tři desítky firem, které mají roční obrat zhruba 20 miliard korun. Celou skupinu zastřešuje Vítkovice Holding. Zaměstnává přibližně 8500 lidí. Vítkovice jsou lídrem ve výrobě ocelových láhví, mají téměř pětinový podíl na světovém trhu speciálních zalomených hřídelí pro velké námořní lodě. Dynamicky rozvíjejí pohon automobilů z klasických paliv na alternativní pohon stlačeným zemním plynem (CNG).