Vláda odložila přípravu 1. dálničního PPP projektu

19.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. června (ČTK) - Vláda odložila přípravu prvního dálničního PPP projektu, jehož základní parametry jí dnes představil ministr dopravy. ČTK to sdělil mluvčí ministerstva Martin Novák. Na dálnici D3 spojující Prahu s Rakouskem se má za použití privátních peněz vybudovat úsek mezi Bošilcem a Borkem u Českých Budějovic. Tímto způsobem se má podle rezortu umožnit postavit potřebné komunikace v době, kdy na ně nejsou peníze ve státním rozpočtu. Vítěz tendru na zhotovitele úseku má být znám do konce roku.

"PPP projekt D3 je první vlaštovkou v tuzemské dopravní infrastruktuře. Pokud se tento model osvědčí, můžeme ho aplikovat i na další vhodné projekty," uvedl v pondělí ministr dopravy Pavel Dobeš. Investiční náklady na 18,8 kilometru dlouhý úsek dálnice ministerstvo odhaduje na pět miliard korun. Po dobu výstavby, která potrvá do roku 2016, nebude financovaný ze státního rozpočtu. Náklady ponese koncesionář vzešlý z výběrového řízení, kterému bude poté stát výstavbu splácet.

Stát bude podle projektu zhotoviteli za úsek dálnice platit 30 let. Splátky ale budou záviset na kvalitě provozování daného úseku. "Kolik stát ročně za provoz silnice zaplatí, to bude zásadním hodnotícím kritériem při výběru vítěze řízení," řekl Dobeš. Podobný způsob financování staveb je v západní Evropě běžný, úředníci ministerstva dopravy se při přípravě tohoto projektu inspirovali například ve Francii, dodal.

Použití privátních peněz na dostavbu páteřního dálničního spojení je podle ministerstva dopravy vhodné hned z několika důvodů. Především umožňuje postavit potřebné komunikace i v době, kdy na to kvůli ekonomické situaci nejsou prostředky ve státním rozpočtu. Zároveň je to příležitost pro stavební společnosti, které se za nynějšího stavebního útlumu potýkají s poklesem zakázek, což se odráží i na zaměstnanosti v odvětví. Pozitivní dopad mají projekty PPP i na výběr firemních daní, což přinese peníze do státního rozpočtu, dodalo ministerstvo dopravy.

Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů. Zatím je v provozu asi dvacetikilometrový úsek u Tábora a staví se 25kilometrová část mezi Táborem a Veselím na Lužnicí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK