Rychlost registru vozidel se zvyšuje, chyby přesto přetrvávají

04.09.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 4. září (ČTK) - Rychlost odbavení žadatelů o změny v centrálním registru vozidel se pomalu zvyšuje. Nový systém se ale stále potýká s celou řadou chyb a je nadále pomalejší než ten původní, který fungoval do konce června. ČTK to dnes řekl vedoucí dopravněsprávních agend pražského magistrátu Josef Mihalík s odvoláním na statistiky počtu vyřízených žádostí. Data ministerstva dopravy udávají podstatně optimističtější růst rychlosti systému.

Podle Pražských statistik fungoval registr nejlépe minulý týden, kdy všechny pražské pobočky stihly vyřídit zhruba 7000 žádostí. Ve srovnání s prvními týdny po spuštění systému to je ale asi jen o 500 vyřízených žádostí více. Čísla poskytnutá ministerstvem dopravy však ukazují na stotisícový nárůst uskutečněných transakcí při srovnání červencových a srpnových výsledků. Minulý měsíc se za celou republiku podle ministerstva uskutečnilo 378.792 transakcí, v průměru 83.000 týdně. V červenci jich bylo 270.311.

I přes částečné zlepšení se podle pražských úředníků v systému vyskytují tytéž chyby. U téměř každého vozidla je například potřeba opravit chybně uvedená data vydání registrační značky a technického průkazu, potíže se vyskytují i při zapisování počtu míst v automobilu nebo se opakovaně objevují bývalí majitelé vozů jako jejich současní vlastníci, uvedl Mihalík. Všechny tyto chyby úředníky zdržují a protahují čas odbavení, dodal s tím, že registrační místa v Praze zvládají vyřídit zhruba polovinu žádostí ve srovnání se stavem před zavedením nového registru.

Kvůli potížím s registrací vozidel se na ministerstvo obracejí lidé a firmy a po úřadu aktuálně požadují přes tři miliony korun jako odškodnění. "Máme evidováno celkem 115 žádostí, " řekl ČTK mluvčí úřadu Martin Novák s tím, že u řady těchto žádostí chybí potřebné doklady o vzniku škody, na základě kterých by ministerstvo mohlo o oprávněnosti požadavků rozhodnout. Potřebné náležitosti podle něj splňuje 59 z nich.

Částka za odškodnění by se ale v nejbližší době měla ještě zvýšit. Kompenzace budou totiž po ministerstvu požadovat i města a obce, která kvůli pomalému systému musela například prodloužit otevírací dobu registračních pracovišť a která kromě přesčasových příplatků pro úředníky měla například vyšší náklady na energie nebo telekomunikační služby. Pro ně ministerstvo dopravy ve spolupráci se Svazem měst a obcí (SMO) připravuje jednotnou podobu formuláře, jehož prostřednictvím by měly o finanční kompenzace žádat. Konečná podoba tohoto dokumentu by se podle ministerstva dopravy měla doladit do konce týdne.

Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Po zhruba hodině provozu systém selhal a od té doby se potýká s neustálými problémy. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. Chybně uvedená data by podle ministerstva dopravy měla ze systému úplně vymizet do konce září.

Počet odbavených žadatelů v Praze v jednotlivých týdnech:

16.7 až 20.7 2012 odbaveno 6 422 žadatelů

23.7.až 27.7 2012 odbaveno 6 244 žadatelů

30.7 až 03.8 2012 odbaveno 6 211 žadatelů

06.8 až 10.8 2012 odbaveno 6 965 žadatelů

13.8 až 17.8 2012 odbaveno 6 345 žadatelů

20.8 až 24.8 2012 odbaveno 6 542 žadatelů

27.8 až 31.8 2012 odbaveno 6 972 žadatelů

Zdroj: Odbor dopravněsprávních agend magistrátu hl. m. Prahy

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK