Platby mobilem se blíží. Vypnou nám rozum

03.10.2013 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Cílem všech obchodníků je přimět své zákazníky k nezamýšleným, okamžitým nákupům dle momentální chuti (a podle průzkumů se jim to skutečně daří). Dalším krokem, který vyřadí racionální rozvahu nad nákupem, jsou mobilní platby.

Kde jsou ty doby, kdy se focení odehrávalo za pomocí přístroje zvícího obří harmoniky a blesk připomínal světlomet ze škody MB 1000. Kdysi se rovněž telefonovalo pomocí dvou oddělených „sluchátek“ připevněných k rozměrné skříni a když si někdo vedl diář, tahal s sebou na všechna jednání objemnou knihu, kterou vlastoručně plnil písmenky. Uběhlo dobrých pár desetiletí a všechno umí drobná krabička: mobilní telefon. A naučila se toho mnohem více – zahrajete si s ní šachy, funguje jako diktafon, obsahuje mapu okolí... a podle zvěstovatelů pokroku z pole akademického i komerčního by v budoucnosti měla „spolknout“ ještě další zařízení.

Google Wallet a ISIS

V roce 2011 proběhla v USA snaha vměstnat do smartphonů navíc ještě platební potažmo kreditní kartu. Do odvážného nápadu se pustil Google se svým projektem Google Wallet. Na jeho hru přistoupila Citi, First Data a Master Card. I tak jsou zatím výsledky rozpačité. Dá se říct, že Google narazil na nejisté a opatrné reakce na všech stranách. Znalci prostředí říkají, že mezi zúčastněnými existuje značná obava z vlivu Googlu, který by rychlým startem získal velkou kontrolu nad obrovskými toky peněz, které se jistě dostaví. Čeká se tedy především na konkurenční řešení. Ty zase nejsou dostatečně životaschopné. Dokončení ISIS, společného podniku zbývajících amerických operátorů (AT&T, T-Mobile, Verizon Wireless), se neustále odkládalo a do testovacího provozu se dostalo před rokem.

Bezdotykové platby mobilem už dorazily do Česka

Důležitým elementem pro rozvoj mobilních plateb je nabídka telefonů podporujících technologii NFC (Near Filed Communication) a na druhé straně dostatečně široká akceptační síť. Lze říci, že každý terminál, který přijímá bezkontaktní karty, je zároveň přizpůsobený k přijímání mobilních plateb. Visa Europe očekává, že v roce 2020 bude více než polovina všech transakcí provedena prostřednictvím mobilních zařízení. V dnešní době už se instalují výhradně terminály, které přijímají bezkontaktní karty. V Česku jich je podle MasterCard kolem 90 tisíc a dále přibývají.

Novou platební metodu dosud v Česku nabízely jen GE Money Bank a Komerční banka ve spolupráci s Telefónikou . Na projektu se podílí asociace Visa.

Aktuálně spouští pilotní projekt také MasterCard ve spolupráci s T-Mobile a ČSOB. Vodafone je zatím zdrženlivý a žádný podobný projekt zřejmě v nejbližší době nezamýšlí.


Čtěte také


Jak platit kartou bez karty?

Mastercard letos přišla s mobilní aplikací MasterCard Mobile. Do této aplikace je možné nahrát všechny své platební karty a MasterCard Mobile vám pak slouží jako peněženka. Jakoukoliv kartu (tedy nejen MasterCard, ale třeba kartu Visa) si aktuvujete pomocí verifikačního kódu poté, co jste zadali informace o kartě do aplikace. Samotná platba probíhá pomocí QR kódu. Zákazník ho přes aplikaci přečte, aplikace načte data o platbě, které je následně potřeba potvrdit. Výběrem karty, ze které chce zákazník platit (pokud jich má v aplikaci více) se platba provede. Takto se dá dnes již platit ve více než 2000 internetových obchodů. Nepotřebujete telefon podporující technologii NFC.

Co až se během několika let tyto technologie rozšíří?

Co to bude znamenat pro nás, běžné uživatele? Především, všichni kdo zacházejí s penězi, bezhotovostní operace podporují, jak můžou. Rozdíl je přibližně stejný jako mezi posíláním dopisů nebo e-mailů – e-maily jsou mnohonásobně levnější, snižují se rapidně náklady na pracovníky. Obdobně je levnější posílat po drátech nuly a jedničky než převážet v pancéřovaném voze skutečné papírové či kovové peníze.

Psychologický efekt bezhotovostního a bezkontaktního nakupování

Je tu ovšem také moment psychologický, o kterém se mluví daleko méně. V roce 2008 vyšla v srpnovém vydání odborného časopisu Journal of Experimental Psychology studie, která zkoumala vliv používání platebních karet na útratu. Dvě stě padesát lidí různého věku mohlo nakupovat v obchodech pouze hotově. O měsíc později za stejných podmínek mohli nakupovat jen s platební kartou. Útrata se přitom zvýšila o 31 procent. Stejné zkušenosti má i řetězec McDonald's – když v USA zavedli na pobočkách terminály a lidé začali platit zejména kreditními kartami, vzrostla v určité cenové hladině útrata na zákazníka až o 40 procent. Placení kartou totiž neumožňuje dostatečný přehled nad zůstatkem, použití kreditních karet svádí k zadlužení a pohodlnost a rychlost vyřazuje z provozu překážky typu „nevzal jsem si dost peněz, musím si pro ně skočit“ čímž se nákup stává méně plánovitějším a racionálnějším. Zřejmě i s tím počítají mobilní platby: budou přímo bleskové, rozum dostane ještě méně prostoru, lidé si okamžitě koupí, na co budou mít chuť. Psychologicky se budou nákupy do 500 korun zdát jako bezvýznamné. V konečném důsledku se tak zvýší zisky obchodníků.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.