Asociace sdružuje zhruba sto domácích firem, které se zabývají výrobou zbraní a vojenského vybavení. Jejich roční obrat se pohybuje okolo deseti miliard korun. V posledních letech stagnuje. Asi polovina z této částky se týká vývozu.
Přestože by si zbrojaři přáli, aby u nich ministerstvo obrany nakupovalo více, je jim podle Hynka jasné, že mnohem větší odbytiště pro své výrobky mohou bez potíží najít v cizině.
Zbrojaři ale naráží na problém s tím, jak zboží do zahraničí dostat. Letecká přeprava jej předražuje. Nezbývá proto nic jiného, než jej převážet po souši do německých a polských přímořských přístavů a zákazníkovi jej dovézt na lodích.
Potíž je ale s povolováním průjezdu přes tyto země. "My a Slováci jsme biti za to, že nemáme moře," uvedl Hynek. Při jednáních s úřady v Německu a Polsku o tranzitu jsou zbrojařské z ČR podle něj "svlékány do naha". Musí podat detailní informace nejen o zboží, ale i o tom, komu a za jakých okolností zboží vezou. Úřady nemají ani lhůtu, do kdy mají potvrzení vydat.
Výsledkem toho je, že například při vývozu tanků z ČR do USA se kvůli německým orgánům čekalo rok na vydání licence, uvedl Hynek. "My víme, že někteří němečtí obchodníci se mezitím snažili odběrateli prodat své tanky," uvedl šéf asociace.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
