New Catalyst Capital Investments s.r.o., která byla zapsaná do českého obchodního rejstříku 29. dubna 2013 se základním kapitálem 200.000 korun, se podle agentury Ecofin zavázala investovat do projektu v Mali nejméně 69,31 milionu dolarů (1,35 miliardy korun).
Mali schválilo koncesi pro českou firmu a nyní se mají upřesnit obecné ekonomické, právní, administrativní, finanční, daňové, celní a sociální podmínky, za kterých New Catalyst Capital bude využívat své exkluzivity pro vyhledávání ropy a plynu ve vymezeném prostoru, uvedla Ecofin.
V obchodním rejstříku je u nové firmy New Catalyst Capital Investments s.r.o. jako předmět podnikání uvedena výroba, obchod a služby, pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor.
Česká ambasáda v Alžírsku, která zastupuje české zájmy i v Mali, o podobném působení nějaké české firmy v oblasti neví.
Podle jistého odborníka osloveného ČTK by bylo překvapivé, kdyby nějaká česká firma sama podobně investovala. Podle něj nejspíš jde o případ, kdy se nějaké mezinárodní konsorcium rozhodne pro nějakou zahraniční investici, ale nechce "se otevřeně namočit", a tak investuje prostřednictvím nějaké malé společnosti někde ve světě. "Možná se jedná o ruské peníze," usoudil zdroj, který si nepřál být jmenován.
Povolení podobně investovat a působit v jiné části kotliny Taoudeni obdržela podle serveru maliweb současně s českou firmou také irská společnost Circule Oil and gas Ltd, která již působí v Maroku, Egyptě a Tunisku.
"Je překvapivé, že vláda přistupuje k tak rozsáhlým závazkům krátce před volbami, čímž připravuje budoucího prezidenta o tuto výsadu, která je zásadní pro ekonomickou budoucnost země," poznamenal maliweb.
Podle serveru afrol News nabízí kotlina Taoudeni u maliských hranic s Alžírskem a Mauritánií velké možnosti pro těžbu ropy a zemního plynu. Zájem o oblast projevili již dříve například investoři z Alžírska a Kanady.
Od poloviny března působí v Mali čeští vojáci. Zajišťují obranu velitelství mise EU, jejíž náplní je výcvik maliské armády. Velitelství se nachází v jednom z hotelů v hlavním městě Bamaku.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
