Příští rok v listopadu FSB vydá aktualizovaný seznam, který již určí, které banky budou muset zvýšené úrovně kapitálu od ledna 2016 skutečně dosahovat. Letos se žádná z 29 bank zařazených na seznam nedostala do kategorie s požadovaným dodatečným kapitálem 3,5 procenta.
Požadavky na kapitálovou přiměřenost podle celosvětové regulace zvané Basilej III platí pro všechny banky od roku 2019. Výbor FSB, který pracuje pro skupinu největších světových ekonomik G20, vypracovává seznam globálně systémových bank od roku 2011.
Ve skupině, kde by musely banky držet dvě procenta kapitálu navíc, jsou letos britská Barclays, francouzská BNP Paribas, americká Citigroup a německá Deutsche Bank. Německá bankovní jednička se díky odpisu aktiv přemístila z pásma přirážky 2,5 procenta, kde skončila loni.
Pro přirážku 1,5 procenta se letos kvalifikovaly Bank of America, Credit Suisse, Goldman Sachs, Crédit Agricole, Mitsubishi UFJ, Morgan Stanley, Royal Bank of Scotland a UBS. Pod jedním procentem dodatečného kapitálu se nacházejí Bank of China, Bank of New York Mellon, BBVA, Groupe BPCE, Industry and Commercial Bank of China, ING, Mizuho, Nordea, Santander, Société Générale, Standard Chartered, State Street, Sumitomo Mitsui, Unicredit a Wells Fargo.
Otázka, jak se vypořádat s velkými bankami, vyplynula z finanční krize v roce 2008. Vlády tehdy v obavách z dominového efektu a nedozírných následků zachraňovaly všechny větší banky, což si vyžádalo obrovské výdaje, které některé země eurozóny, zejména pak Irsko, srazily do dluhové krize.
Skupina G20 pověřila výbor FSB vypracováním seznamu bank, které jsou vzhledem ke své velikosti a propojení s ostatními ústavy skutečně systémově významné. Tyto instituce si budou muset vytvořit dodatečný kapitálový polštář, aby v případě další krize dokázaly absorbovat i velmi vysoké ztráty.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
