Vládní usnesení z počátku 90. let by podle předsedy Odborového svazu pracovníků hornictví, geologie a naftového průmyslu (OS PHGN) Jana Sábela měla zrušit ještě Rusnokova vláda v demisi. "V každém případě by to měla být tato vláda, tato vláda není politická, měla by rozhodnout systematicky o tom, co republika potřebuje. A hnědé uhlí republika zcela jistě potřebuje," řekl ČTK Sábel.
Proti snahám prolomit těžební limity budou odpoledne před budovou krajského úřadu v Ústí nad Labem demonstrovat možná až stovky lidí. Akci svolávají zástupci Strany zelených a Pirátské strany. Dva autobusy vypraví i mostečtí horníci.
Rusnok minulý týden na Mostecku řekl, že jeho vláda se bude limity těžby zabývat. Vládní usnesení, které chrání obce před rozšířením těžby, považuje za překonané a "vyčpělé", obce podle něj dostatečně chrání horní zákon. "Samotné limity, usnesení vlády, jsou dneska překonané a mohou být určitým brzdícím prvkem. My se celou situací budeme zabývat včetně limitů," řekl v Mostě Rusnok. Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM) Rusnokova slova přivítal.
O prolomení limitů usilují především těžební společnosti. Předseda dozorčí rady Severní energetické Jan Dienstl v dubnu řekl, že prolomení limitů pro hnědouhelný lom ČSA na Mostecku by umožnilo prodloužit jeho životnost o 150 let. Na lomu by bylo podle něj možné zaměstnávat na 3000 lidí, dalších 5000 pracovních míst by bylo v návazných provozech. Bez prolomení limitů se těžba zastaví v roce 2022.
Odpůrci prolomení limitů jsou i zástupci Horního Jiřetína a Litvínova, tedy obcí, kterých by se těžba bezprostředně dotkla. Podle místostarosty Horního Jiřetína Vladimíra Buřta (SZ) by prolomení limitů znamenalo zhoršení životních podmínek v Ústeckém kraji, zhoršení životního prostředí a nulový rozvoj pro dotčené obce. Starosta Litvínova Milan Šťovíček (nez.) se obává také odlivu mladých vzdělaných lidí a poklesu cen nemovitostí.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					