Trojský most je už nyní o 148 milionů dražší, než se dohodlo

27.11.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. listopadu (ČTK) - Hlavní město za výstavbu Trojského mostu mezi Holešovicemi a Trójou vyfakturovalo 644 milionů korun, což je o 148 milionů Kč víc, než se dohodlo se stavební firmou. Vyplývá to z analýzy kontrolního odboru magistrátu, jejíž dílčí výsledky má ČTK k dispozici. Podle kontrolorů navíc mohlo v souvislosti se stavbou dojít k porušení zákona o veřejných zakázkách.

Faktury a dokumenty vztahující se k Trojskému mostu si kontrolní odbor vyžádal poté, co se v médiích objevila informace, že se stavba prodraží z původních 496 milionů až na 1,2 miliardy. "Na základě vysoutěžené ceny byla v roce 2011 uzavřena s Metrostavem dohoda o způsobu fakturace s tím, že je možné fakturovat pouze do výše 496 milionů korun bez souhlasu rady města," píše se ve zprávě.

Kontrola předběžných faktur ale zjistila, že celkem bylo uhrazeno již 644 milionů korun, ale souhlas rady hlavního města v předložené dokumentaci podle kontrolorů chybí.

Odbor kontroly rovněž došel k závěru, že byly podle předložených dokumentů změněny zadávací podmínky stavby a projektová dokumentace byla po zadání veřejné zakázky přepracována. "V tomto případě došlo k zásadnímu porušení zákona o veřejných zakázkách," píše se v dokumentu. Navíc některé změny stavby mostu město prý schvalovalo dodatečně.

V médiích se objevily rovněž informace, že k Trojskému mostu neexistuje řádná smlouva. Město chtělo podepsat s Metrostavem, který jej buduje, dohodu o narovnání, k tomu zatím podle informací ČTK nedošlo.

Most je součástí tunelového komplexu Blanka, který má vyjít na skoro 37 miliard korun, tedy o deset miliard více, než byla původní cena. Město navíc minulý týden zpochybnilo platnost smlouvy na výstavbu komplexu.

O stavbu mostu se již v minulosti zajímala protikorupční policie kvůli podezření z podvodu a porušení povinnosti při správě cizího majetku, případ však loni odložila. Nový Trojský most není podle města postaven podle původního zadání, navíc pokyn k samotné stavbě v roce 2009 nedali politici, ale úředníci.

Zhruba 260 metrů dlouhý most spojující holešovický a trojský břeh Vltavy navazuje na budovaný tunelový komplex Blanka. Podle původních plánů měly na jaře po mostě začít jezdit tramvaje i automobily. Jenže současné vedení Prahy neví, jak za práce na tunelu Blanka zákonným způsobem zaplatit a navíc přišlo s informací, že smlouvy patrně neplatí. Nebyly totiž součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK