"V koaliční smlouvě je téma konkurenceschopnosti zmíněno. Očekáváme, že se stane součástí programového prohlášení a následných praktických kroků vlády ve spolupráci byznysem. Musíme dospět k reálným efektům," uvedl pro ČTK prezident svazu Jaroslav Hanák.
Analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek pak od nové vlády očekává, že "neprojí" daňové výnosy získané v tomto a příštím roce díky vyššímu ekonomickému růstu. "Těším se, že konečně projdou veřejné instituce externím procesním auditem, jehož výsledkem bude snižování počtu úřadů a rušení těch agend, které nejsou pro chod státu nezbytné. Doufám, že se úspory ve výdajích ukážou být dostatečně velké na to, aby umožnily snižování schodku veřejných rozpočtů bez nutnosti zvyšovat daně," uvedl.
Dále by podle Sobíška měla mít vláda ambicióznější cíl pro schodky veřejných rozpočtů než tři procenta HDP. "Chtěl bych také vidět pragmatickou diskusi ohledně termínu přijetí eura," dodal.
Vláda by podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka neměla rezignovat na to, aby rozpočtová politika plnila svou stabilizační úlohu a pomáhala zmírňovat recesi či podporovala hospodářský růst, je-li příliš slabý. "To se bohužel v posledních letech nedělo," uvedl. Vedle toho by vláda podle něj měla během svého mandátu usilovat o další zlepšení daňového systému a aktivně se věnovat otázkám konkurenceschopnosti české ekonomiky od zvýšení výdajů na vědu a výzkum přes zpružnění trhu práce až po redukci byrokracie a efektivitu veřejné správy.
Svaz průmyslu a dopravy chce v příštích dnech jednat s ministry o spolupráci a předloží jim aktuální problémy z pohledu byznysu. Podle nedávného šetření svazu mezi podniky si členské firmy svazu nejvíce ztěžují na úroveň legislativy a na byrokracii. Téměř 30 procent respondentů poukazuje na zhoršování v oblasti legislativy, oproti dvěma třetinám, které nevidí žádné změny. Zástupci firem poukazují i na přetrvávající rozsáhlou byrokracii, nedostatečnou vymahatelnost práva i nedobudovanou dopravní infrastrukturu.
"Vláda by určitě neměla podceňovat otázku konkurenceschopnosti českého průmyslu. To například znamená nezvyšovat přímé a nepřímé daně. To samé se týká cen energií, na které má stát vliv," uvedl předseda Asociace exportérů Jiří Grund. Klíčovým úkolem vlády tak podle něj bude získání důvěry. Tomu napomůže mimo jiné stabilní hospodářská politika, která bude vytvářet příznivé podnikatelské prostředí.
Česko na žebříčku konkurenceschopnosti v posledních letech klesá. V roce 2011 byla země v žebříčku globální konkurenceschopnosti sestavovaném Světovým ekonomickým fórem na 38. místě, loni se propadla na 46. místo.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
