"V polovině února byly zahájeny zemní práce. Následovat bude armování a betonování seizmicky odolné základové desky. Koncem května už budou oba dieselgenerátorové motory umístěné v seizmicky odolných kovových kontejnerech usazeny na pozicích," uvedl Sviták. Vlastní zprovoznění a napojení na nynější systémy elektrárny je připraveno na dobu odstávek obou bloků. Odstávky elektrárna naplánovala kvůli výměně paliva. Na podzim by obě dieselgenerátorové stanice měly být plně funkční.
Elektrárna tak bude disponovat další plnohodnotnou rezervou elektrického napájení pro případ, že by nastal rozpad přenosové soustavy takzvaný blackout, bloky by nezregulovaly výkon pouze pro vlastní spotřebu, nebo by nenajel ani jeden z osmi dieselgenerátorů. Selhat by musely i další rezervní dodávky proudu, třeba z lipenské elektrárny.
"Každý ze dvou nových naftových motorů, jehož výkon téměř 4000 kilowatt odpovídá přibližně 60 osobním vozidlům, je určen pro jeden blok s možností napájet i sousední bloky. Nové záložní zdroje budou od hlavního výrobního bloku vzdáleny přibližně dvě, respektive čtyři stovky metrů," uvedl mluvčí. V jejich blízkosti nebudou vysoké budovy, které by je v případě zemětřesení mohly poškodit. I přesto jsou tyto stanice projektovány a konstruovány tak, aby odolaly pádu letících předmětů.
Aktuálně je Temelín vybaven osmi dieselgenerátorovými stanicemi. Z nich dvě pomocné jsou společné pro oba bloky. Třemi vlastními dieselgenerátory je vybaven zvlášť každý blok. Jsou umístěny v nezávislých, seizmicky odolných objektech. Každý je schopen zajistit elektřinu potřebnou pro bezpečné dochlazení reaktoru. Jejich náběh je automatický a elektřinu začínají vyrábět do deseti sekund. Výkon jednoho je 6300 kW, přičemž hodinově spotřebuje téměř 1600 litrů nafty. Bez doplňování paliva může být v provozu téměř tři dny. Pak je možné naftu do dieselgenerátorů doplňovat ze dvou zásobníků vzdálených necelý kilometr. Vlastní zásoba nafty vystačí elektrárně na měsíční provoz jednoho dieselgenerátoru.
Opatření přijatá na základě provedených zátěžových testů jsou obsažena v Programu zvyšování bezpečnosti elektrárny. Od roku 2011 elektrárna dokončila tři desítky opatření. Loni byl například zprovozněn další nezávislý způsob doplňování vody do reaktoru a pořízeny satelitní telefony jako další nezávislý prostředek pro komunikaci například při přírodních katastrofách. Temelín pokračoval v přípravě doplnění dalšího, již jedenáctého, způsobu elektrického napájení či ve zvýšení kapacity zařízení na likvidaci vodíku v kontejnmentu.
mi dr



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
