"Podpořím dostavbu Temelína a také rozumné konkurenční prostředí. Začlenění Arevy do výběrového řízení by prospělo ke kvalitě a ceně dostavby dvou bloků Temelína," uvedl Zeman. Současný vyhlášený tendr by měl podle něj skončit bez vítěze a následovalo by pak nové řízení. "Když soutěží tři, tak máte vždy jistotu, že srazíte cenu o pět procent dolů oproti tomu, když soutěží dva. Já si myslím, že tímhle (novým tendrem) se ztratí jen pár měsíců. Navíc Areva je významný hráč na mezinárodním trhu," řekl prezident.
Arevu předloni v říjnu z tendru vyřadil ČEZ s poukazem na závažná pochybení v předložené nabídce. Podrobnosti nezveřejnil. "Areva dala projekt, který neobsahoval takové detaily, jako je cena a harmonogram. S tím musíte každého účastníka tendru vyhodit," řekl dnes Zeman.
Loni v říjnu Krajský soud v Brně na návrh Arevy vydal předběžné opatření, podle nějž ČEZ s případným vítězem tendru nemůže uzavřít smlouvu. Vyřazení Arevy a okolnosti tendru prošetřuje Evropská komise. Veřejnou zakázku na dostavbu Temelína vyhlásil ČEZ v srpnu 2009 za vlády úřednického kabinetu Jana Fischera.
O vyřazení Arevy z tendru se zajímá i Evropská komise. Česká strana jí předala loni v prosinci část podkladů, o které žádala. Areva si po svém vyloučení z tendru stěžovala u komise, která v EU dohlíží na uplatňování pravidel hospodářské soutěže. Komise pro to, aby mohla o stížnosti rozhodnout, chce znát kritéria, podle nichž Česko Arevu ze zakázky vyřadilo.
Dva nové bloky temelínské elektrárny by měly více než zdvojnásobit její výkon, který nyní činí 2000 megawattů. Stavba by měla být podle plánu dokončena v roce 2025, nové bloky by měly být v provozu 60 let. Podle původního harmonogramu měl ČEZ vítěze zakázky za několik set miliard korun vybrat loni na podzim. Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš ale už v létě řekl, že ČEZ o dostavbě Temelína rozhodne koncem roku 2014 nebo až v roce 2015.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
