Za bezpečnou se považuje taková cena, za níž je stavba postavena tak, aby byla v době předání uživatelům bezproblémová. Až 14 procent oslovených ředitelů dokonce prozradilo, že jejich firma staví už pod hranicí bezpečné ceny. Jen každá čtvrtá firma uvádí, že se pohybuje nad touto hranicí.
"Je to dlouhodobě neudržitelný problém, který povede k řetězovému krachu velkého množství stavebních firem. Až tímto způsobem dojde k redukci stavebních kapacit na trhu, půjdou ceny stavebních prací nahoru, a ti kteří přežijí, budou moci realizovat ozdravný proces svých firem," předpovídá další vývoj předseda představenstva developerské společnosti Trigema Marcel Soural.
Krachy prvních stavařů se už na trhu prý projevily. "Dodávají se nekvalitní stavby, stavební firmy krachují, kvalifikovaní pracovníci odcházejí v lepším případě do jiných oborů, v tom horším na úřad práce. Investoři mají rozestavěné projekty, u kterých jim zkolaboval dodavatel," tvrdí obchodní ředitel společnosti PSG - International Aleš Ullmann.
Stavebnictví však ani letos nečeká lehký rok, bankroty firem prý budou pokračovat. "Aktuální počet stavebních firem a celkový objem nabízených stavebních kapacit na trhu neodpovídá poptávce po stavebních pracích. V současnosti je na trhu dokonce více firem než v roce 2008, kdy byl sektor na vrcholu. To vytváří samozřejmě enormní tlak na cenu. Redukce na straně nabídky je nezbytná, bez ní k ozdravení sektoru nedojde a budeme čím dál častěji slýchat: ještě pár takovýchto ´vítězství´ a bude to náš konec," popsal situaci na trhu ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Podle Pavla Klimenta, partnera odpovědného za služby pro realitní a stavební společnosti v KPMG Česká republika, nabídka stavebních zakázek na úrovni nebo dokonce pod úrovní nákladů často souvisí s cílem udržet nebo rozšířit tržní podíl společnosti v očekávání, že budoucí silná pozice tento vklad zúročí. "Problémem je, pokud se takový přístup stává dlouhodobým a je v rozporu s finanční kondicí stavební společnosti. V řetězci stavebních firem jsou to obzvláště subdodavatelé, jejichž situace se může stát nezvladatelnou v důsledku příliš malých finančních rezerv," upozornil Kliment.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
