"Vypíšeme výzvu za tři miliardy korun na zateplování veřejných budov z evropských peněz, které má k dispozici ministerstvo životního prostředí," řekla šéfka MMR s tím, že půjde o rychlou výzvu tak, aby se vyčerpaly peníze připravené v Operačním programu Životní prostředí pro letošní rok.
Právě tento operační program je z hlediska čerpání peněz z evropských fondů tím nejproblematičtějším. Jen loni nevyčerpal takřka 5,3 miliardy korun, které mohl. Ještě více peněz může životní prostředí ztratit letos. "Největší riziko nedočerpání hrozí Operačnímu programu Životní prostředí, kde odhady mluví až o 13 miliardách korun," prohlásila už na začátku února Jourová. Nová výzva je jedním z opatření, jak očekávanou ztrátu snížit.
Další možností je zaplatit z evropských peněz také už dokončené stavby. To připouští i šéfka MMR. "Připravujeme také možnost refundace už existujících staveb z evropských peněz (tedy zpětné proplacení). Programovací období příští rok končí, nové velké stavby tak už začínat nemůžeme," upozornila Jourová.
Problémy s čerpáním však mají i další operační programy, například OP Výzkum a vývoj pro inovace či OP Podnikání a inovace. Celkem by ČR letos mohla přijít až o 24 miliard korun. Loni nedočerpala deset miliard korun, což bylo nejvíce ze zemí EU.
Česko mohlo v končícím programovacím období 2007-2013 získat až 800 miliard korun. Domácí příjemci dotací z evropských fondů však z toho získali k začátku letošního ledna 514,9 miliardy korun. Jde o 63,7 procenta z celkové částky, kterou má Česko v těchto letech k dispozici. Z celkové dosud vyplacené částky požádalo ministerstvo financí Evropskou komisi o zpětné proplacení 385,5 miliardy korun, tedy 47,7 procenta celkové částky. Právě tuto sumu považují úřady za skutečně vyčerpané dotace.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
