"Riziko deflace se stává pro eurozónu čím dál větším problémem," uvedl Fratzscher ve svém příspěvku do dnešního vydání německého listu Die Welt. "Je nejvyšší čas, aby ECB zakročila. Jinak Evropě hrozí, že upadne do nebezpečné spirály klesajících cen a klesající poptávky," dodal. V zemích jako je Francie, Itálie a Španělsko podle něj už teď klesají ceny u zhruba 30 procent zboží.
Podle Fratzschera by se ECB měla inspirovat americkou centrální bankou (Fed) a pumpovat na trh peníze prostřednictvím nákupů dluhopisů. "Takový program by mohl poskytnout rozhodující impulz pro posílení nabídky úvěrů v zemích zasažených krizí, což by podpořilo hospodářský růst a snížilo hrozbu deflace," uvedl Fratzscher.
Šéf DIW nicméně připustil, že takovýto program by byl kontroverzní. Při dřívějších nákupech státních dluhopisů čelila ECB obviněním, že překračuje svůj mandát a podílí se na financování členských států eurozóny.
Meziroční míra inflace v eurozóně zůstala v únoru na lednové hodnotě 0,8 procenta. Cílem ECB je přitom držet inflaci těsně pod dvěma procenty. ECB minulý týden navzdory nízké inflaci ponechala svou základní úrokovou sazbu beze změny na rekordním minimu 0,25 procenta. Pomalu oživující ekonomiku eurozóny nepodpořila ani žádným jiným opatřením.
Americký Fed donedávna v rámci podpory tamní ekonomiky nakupoval dluhopisy až za 85 miliard dolarů (téměř 1,7 bilionu Kč) měsíčně. V uplynulých měsících však objem nákupů snížil celkem o 20 miliard dolarů na zhruba 65 miliard dolarů měsíčně.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
