Do konce roku 2023 se podle unijní směrnice budou muset v EU zavřít zejména uhelné elektrárny, které neprojdou nákladnou modernizací a nebudou vybaveny technologiemi pro snižování emisí. V Británii se navíc tou dobou budou ke konci své životnosti blížit staré jaderné elektrárny.
Britské ministerstvo pro životní prostředí dnes vydalo seznam elektráren, jejichž provozovatelé požádali o vynětí z plnění směrnice EU pro průmyslové emise. Jde o ty elektrárny, které neprojdou modernizací, takže se do necelých deseti let uzavřou. Provozovatelé, mezi nimiž je britská SSE, francouzská EDF nebo německá RWE, mohou do konce příštího roku ještě změnit názor.
Potíže čekají tradiční elektrárenské společnosti a s nimi i jejich spotřebitele po celé EU, v Británii je ale situace akutní. "Mohlo by to vést k napětí v kapacitách do konce tohoto desetiletí, kdy se začnou odstavovat první elektrárny," řekl analytik Trevor Sikorski z konzultační společnosti Energy Aspects.
Britský úřad pro dohled nad produkcí elektrické energie Ofgen loni v červnu varoval své odvětví před bezprecedentními problémy. Bez okamžitého zahájení práce na projektech, které nahradí končící elektrárny, se podle něj brzy zvýší riziko výpadků dodávek. Podle Ofgen už příští rok může klesnout objem rezervních kapacit na pouhá dvě procenta celku.
Vláda nadále opírá energetickou strategii hlavně o masivní výstavbu větrných elektráren na moři. Tato vize ale v poslední době dostává trhliny v podobě rušení a odkládání velkých projektů, jejichž realizace je velmi nákladná.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
