Návrh nově vyžaduje pojištění proti úpadku po každém "pořadateli zájezdu". Norma má podle Houdka přinést spotřebitelům od letní sezóny 2015 vyšší ochranu při koupi dovolené.
"Na každého, kdo bude organizovat zájezd, budou stejné požadavky jako na cestovní kancelář. Často klienti v nabídkách nerozliší, co je cestovní kancelář, agentura či třeba fyzická osoba, která pořádá zájezd," uvedl Houdek. Cestovní agentury podle něj budou muset také zveřejňovat hospodářské výsledky.
Ministerstvo připravilo návrh změny zákona již loni. "Po nástupu na ministerstvo jsem zjistila, že tento zákon nebyl terminologicky sladěn s novým občanským zákoníkem, připravujeme proto novelu, kterou máme předložit do vlády v dubnu tohoto roku," uvedla ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová (ANO).
Pro část cestovních agentur by nový požadavek mohl být podle odborníků likvidační. "Ne všechny cestovní agentury, především ty malé, by si mohly pojištění proti úpadku dovolit a mohlo by dojít k dalšímu pročištění trhu subjektů podnikajících v cestovním ruchu," uvedl analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek. Podle něj ale jde o krok správným směrem, který by zvýšil důvěryhodnost subjektů na cestovním trhu.
Na konci loňského roku působilo v Česku 1499 koncesovaných cestovních kanceláří a 7108 cestovních agentur a průvodců. Podnikatelskou činnost v ČR vyvíjí zhruba 3500 agentur. Cestovní agentury zájezdy nepořádají ale jen prodávají.
Podle odhadu poradenské společnosti Mag Consulting stoupnou letos tržby cestovních kanceláří a agentur meziročně o desetinu na 54 miliardy korun. Část Čechů totiž v zimě nejela na dovolenou, a za uspořené prostředky vyrazí v létě k moři. Pokračuje tak rostoucí trend z roku 2012, kdy se roční tržby poprvé od roku 2009 začaly zvyšovat.
Výdaje Čechů na zahraniční cestovní ruch loni dosáhly nového rekordu, meziročně stouply o 6,9 procenta na 89,9 miliardy korun. Historicky nejvyšší byly také příjmy ze zahraničního cestovního ruchu, které si připsaly mírný růst o 0,1 procenta na 138 miliard korun.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
