Kladný posudek dopadu stavby letiště na životní prostředí vydalo ministerstvo životního prostředí na konci loňského října. Posudek obsahuje i 124 podmínek, které investor musí splnit. Jde například o dostavbu přivaděče na dálnici D8, budoucí letiště má mít rovněž omezení pro noční lety. Podle starostů okolních obcí a hejtmana Středočeského kraje Josefa Řiháka (ČSSD) jsou ale tato opatření právně nevymahatelná. Zástupci samospráv proto žádají ministerstvo o přezkoumání kladného stanoviska, které je nezbytné pro další pokračování stavebních příprav.
"Na nás to dělá dojem, že se někdo snaží využít toho, že se tady využilo politické uskupení," řekl dnes Kubát. Proces EIA je podle něj napadnutelný a zpochybnitelný pouze v rámci následného stavebního a územního řízení. Současný postup, kterým se snaží starostové v okolí chystaného letiště prosadit změnu samotného stanoviska, oporu v zákoně nemá, tvrdí.
Pokud by ministerstvo životního prostředí své vlastní rozhodnutí zpochybnilo, ohrozilo by to potenciálně i další infrastrukturní projekty, doplnil generální ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. Bát by se tak podle Kubáta musel každý investor dálničních a dalších velkých staveb, že někdo bude usilovat o zpětné zpochybnění již hotového posouzení vlivu na životní prostředí.
Pokud ministerstvo již vydané rozhodnutí zpochybní, vznikne společnosti škoda, kterou bude vymáhat. Přímé škody plynoucí ze zakázek pro zpracování podkladů pro územní rozhodnutí jde do milionů korun. Další škody v podobě zmařených jednání s leteckými společnostmi zatím společnost nevyčíslila.
Ministerstvo životního prostředí ale již dříve upozornilo, že případné obnovení procesu ještě nemusí znamenat, že bude kladné stanovisko zrušené.
Podle Kačura společnost nyní pokračuje v přípravě projektu. Do června chce společnost podat žádost o územní rozhodnutí.
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Celková výše investice do rozšíření letiště by měla činit zhruba tři miliardy korun.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
