Nárůst zájmu souvisí se spuštěním tzv. druhé výzvy programu Nová zelená úsporám, která zahájila příjem žádostí 1. dubna. Ministerstvo životního prostředí na ně připravilo celkem 1,9 miliardy korun, které by měly jít na snižování energetické náročnosti stávajících rodinných domů, výstavbu rodinných domů s velmi nízkou energetickou náročností a efektivní využití zdrojů energie.
Nárůst zájmu začínají více vnímat i výrobci stavebních materiálů. "Ještě před dvěma lety byly dotazy na pasivní domy opravdu ojedinělou záležitostí, zeptat se na ně přišli třeba dva zákazníci za měsíc. V tuto chvíli registrujeme několik dotazů denně," potvrdil Jan Krampl ze společnosti Heluz, která patří k největším českým výrobcům cihel.
O úspory energií se stále častěji zajímají i zákazníci společnosti Lomax. "Naši zákazníci se stále častěji zajímají o způsoby, jak zamezit zbytečným únikům tepla například z garáží. I dobře vybraná garážová vrata pro ně totiž mohou předznamenat nižší náklady," podotkl Lubomír Valenta z firmy Lomax.
Pasivní domy lidé vyhledávají hlavně kvůli výrazně nižším nákladům na energie, tyto stavby totiž garantují měrnou spotřebu tepla nepřesahující 15 kilowatthodin na metr čtvereční za rok. To znamená, že dokážou oproti běžným stavbám uspořit až 90 procent nákladů na vytápění.
Podle Ivy Černé z Centra pasivního domu navíc už dávno neplatí, že jsou pasivní stavby oproti klasickým výrazně dražší. "Zkušený architekt či projektant umí navrhnout pasivní dům, jehož pořizovací náklady jsou maximálně o 15 procent vyšší proti výdajům na ten běžný. Poptává-li investor u nějaké firmy pasivní dům a dostane se mu odpovědi, že by měl zaplatit o třetinu, nebo dokonce o polovinu více, měl by to pro něj být jednoznačný signál, že firma neví, o čem mluví. Takové neodborné firmy pak vytvářejí iluzi o tom, že pasivní dům musí být velmi drahý," dodala Černá.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
