Podnět k novým clům podala americká divize německého výrobce solárních panelů SolarWorld. Ta si vládě stěžovala, že čínští výrobci obcházejí cla z roku 2012 přesouváním produkce solárních článků na Tchaj-wan, a navrhla tak rozšířit dovozní cla i na panely vyráběné z komponentů produkovaných jinde než v Číně.
Ministerstvo uvalilo prozatímní cla na panely od určených čínských výrobců ve výši od 18,56 po 35,21 procenta. Cla se týkají panelů montovaných v Číně z tchajwanských vstupů a článků vyráběných v jiných zemích z čínských komponentů. Platí do 25. července a konečné rozhodnutí o nich musí vydat jak federální ministerstvo obchodu, tak Komise pro mezinárodní obchod (ITC), uvedla agentura Reuters.
Čínská vláda vyjádřila nad rozhodnutím Washingtonu "silnou nespokojenost". Podle sdělení čínského ministerstva obchodu USA "ignorovaly fakta" a zneužily obchodní pravidla k ochraně vlastního odvětví. Peking odpověděl na první americká antidumpingová cla na čínská solární zařízení z roku 2012 zavedením dodatečných cel na dovoz polysilikonu, který je základní surovinou k výrobě fotovoltaických článků.
Rozhodnutí Washingtonu sice může pomoci americkým výrobcům, opět ale popudilo provozovatele solárních elektráren v USA. "Je to velký úder celému americkému solárnímu odvětví, protože to okamžitě zvýší ceny solární energie a bude to stát pracovní místa v jednom z nejrychleji rostoucích sektorů americké ekonomiky," uvedla Koalice pro dostupnou solární energii. Podle další oborové organizace se SolarWorld měla snažit o vyřešení sporu s čínskými výrobci, než přistoupila ke krokům, které poškodí celé odvětví.
Dovoz čínských fotovoltaických článků z polykrystalického křemíku, který nová cla pokrývají, dosáhl loni hodnoty kolem 1,5 miliardy dolarů (30 miliard Kč), uvedlo ministerstvo obchodu USA. Hodnota nových solárních instalací v USA loni činila přes 13 miliard dolarů a zhruba polovina z nich pocházela z Číny, plyne z údajů výzkumné firmy GTM.
Americký trh solárních panelů tvoří jen asi desetinu odbytu čínských výrobců těchto zařízení. Jeho význam ale roste, protože evropský trh, na nějž se Čína hlavně zaměřovala, v posledních letech výrazně klesá.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
