Irsko se domnívá, že by mohlo ušetřit nejméně 375 milionů eur (10,4 miliardy Kč) na splátkách úroků z dluhu ve výši 22 miliard eur u MMF, když tři čtvrtiny této částky refinancuje na kapitálových trzích. Pomoci k tomu mají právě extrémně nízké úrokové sazby v eurozóně.
Irsko po kolapsu svých největších bank dostalo v roce 2010 od EU a MMF slíbeno celkem 85 miliard eur (2,3 bilionu Kč). Po letech úsporných opatření země loni v prosinci mezinárodní záchranný program ukončila a vrátila se na kapitálové trhy.
Náklady na splácení úvěru od MMF jsou ale nyní vyšší než u půjčky od Evropské unie a u půjček na trzích. Půjčka od MMF má úrokovou sazbu skoro pět procent, zatímco náklady na půjčky na finanční trzích jsou nižší než dvě procenta. Dohoda o úvěrové pomoci Irsku však stanovuje, že pokud chce Dublin splatit některý z úvěrů předčasně, musí splatit půjčky všem věřitelům, nikoli jenom jednomu, pokud s tím ostatní nebudou souhlasit.
Irský ministr financí Michael Noonan dnes návrh předložil evropskému komisaři pro hospodářské a měnové záležitosti Jyrkimu Katainenovi. V příštích dnech se má sejít s šéfem Evropské centrální banky (ECB) Mariem Draghim nebo s šéfem skupiny sdružující ministry financí zemí platících eurem Jeroenem Dijsselbloemem. Příští týden jej čekají schůzky s ministry financí osmadvacítky na neformálním setkání v Miláně.
Podle nejmenovaného unijního činitele zapojeného do rozhovorů existují silné náznaky, že strany dospějí k dohodě. "Kolegové shodně uvažují optimisticky," řekl novinářům. "Pro irskou vládu to znamená významné úspory," dodal. Případná dohoda by prý mohla znamenat precedent pro jiné země.
Letos svůj mezinárodní záchranný program ukončilo Portugalsko. To se po Řecku a Irsku stalo v roce 2011 třetí zemí eurozóny, která kvůli dopadům finanční krize musela požádat o pomoc.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
