Návrh normy prošel připomínkovým řízením a vládě byl předložen podle mluvčí MŽP Petry Roubíčkové po několikaměsíčním vyjednávání s resorty. Dvakrát byl na legislativní radě vlády, která ho naposledy vrátila úřadu na přepracování. Kabinetem schválená verze doznala několika změn.
Novelou reaguje vláda podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) na zvýšení poplatků za vynětí ze zemědělského půdního fondu v roce 2011. \"Zkomplikovalo to řadu investic. Schválili jsme novelu, umožnili jsme, aby poplatek byl snížen u investic v průmyslových zónách, které byly v územním plánu do konce roku 2010. Úleva se může dotknout až 2000 ha. Mám řadu signálů od investorů, že kvůli tomu odsunuli své investice,\" řekl dnes na tiskové konferenci. Účinnost novely se navrhuje už od 1. ledna 2015.
V roce 2011 se platby za vynětí půdy zvýšily kvůli masivní výstavbě solárních elektráren a možným záborům zemědělské půdy. Nyní zůstanou současné základní sazby odbodů za vynětí. U půdy nejvyšší bonity se nově nebudou koeficienty ekologické váhy sčítat, ale použije se jedna nejvyšší hodnota. Cena za odnětí půdy se tak v ČR srovná s okolními státy EU (např. Slovensko za vynětí z půdního fondu u půd nejvyšších tříd účtuje 20 euro/m2). U půd ve IV. a V. kategorii dochází k mírnému navýšení ceny za odnětí půdy. Zde byla původní cena naopak nastavena příliš nízko.
Nadále platit by měla ochrana půdy v chráněných oblastech, jejíhož zmírnění se obávali ekologové. MŽP slibuje, že bude spolupracovat s ministerstvem pro místní rozvoj a s kraji na metodice ochrany zemědělského půdního fondu. Aby nedocházelo ke znehodnocování zemědělské půdy tam, kde existují jiné možnosti využití pro zejména průmyslovou zástavbu.
Platit se podle novely nebudou odvody za stavbu drah, bude-li stavebníkem a následně vlastníkem stát, a u státních pozemních komunikací. To platí i pro cyklistické stezky s propustným povrchem, pokud budou v souladu s územním plánem, což požadovaly zejména obce.
Norma uvádí i výjimky, kde se neuplatní ekologická váha vlivu, ale pouze základní odvod, to znamená maximálně 180 korun za m2. Jsou to například stavby určené pro výrobu v průmyslových zónách. Novela upravuje také kompetence institucí, například České inspekce životního prostředí, a rovněž posiluje ochranu ZPF díky efektivnějšímu vymáhání pokut při porušení zákona, uvedlo ministerstvo.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
