Dvaatřicetiprocentní zdanění emisních povolenek zavedla pro roky 2011 a 2012 vláda premiéra Petra Nečase, získané peníze částečně pokryly podporu obnovitelných zdrojů energie. Zmírnil se tak růst cen elektřiny pro podniky a domácnosti. Podle směrnic Evropské unie ale měla být většina povolenek v tomto období firmám přidělována bezplatně.
O vrácení daně požádalo letos několik velkých firem, mimo jiné energetická společnost ČEZ nebo teplárenský Alpiq. Na darovací dani z bezplatně přidělených povolenek stát přitom v roce 2011 vybral celkem 4,8 miliardy korun, v roce 2012 pak 2,7 miliardy Kč.
Firma Ško-Energo se se stížností proti dani z přidělených povolenek obrátila na soud. U pražského krajského soudu uspěla, stát nicméně podal kasační stížnost. Nejvyšší správní soud pak požádal o posouzení právě Soudní dvůr EU.
Generální advokátka Kokottová ve svém posudku uvedla, že Evropská unie požadovala v době vydání povolenek, aby jich členské státy firmám bezplatně přidělily přinejmenším 90 procent. Uvalení daně je podle ní v rozporu s tímto principem bezplatného přidělení. Kokottová upozorňuje také na to, že případné změny v plánu emisních povolenek, tedy včetně uvalení daně, musejí jednotlivé členské státy předložit Evropské komisi ke schválení, což se v tomto případě nestalo.
Nález advokátky určený pro soud sice není závazný, soudci však často názor potvrdí.
Emisní povolenky zavedla Evropská unie v rámci snahy o omezení emisí oxidu uhličitého (CO2). Jedna povolenka opravňuje k vypuštění jedné tuny CO2 do ovzduší, firmy musejí povolenky nakupovat na trhu. České podniky ale mají výjimku, když dostávají část povolenek bezplatně výměnou za investice do ekologičtějších provozů.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
