\"Při výběru dodavatelů omezuje SŽDC počet možných uchazečů příliš tvrdými kvalifikačními požadavky. Například pro zakázky v předpokládané hodnotě dva až pět milionů korun požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů,\" uvedla Málková. Zadávacích řízení se tak většinou zúčastnili jen tři až čtyři uchazeči.
V registru veřejných zakázek bylo podle NKÚ evidováno za dané období dohromady 1304 zakázek SŽDC za 9,3 miliardy korun, na kterých se podílelo 223 dodavatelů. Více než 56 procent zakázek si ale rozdělilo jen sedm firem, tedy pouhá tři procenta ze všech dodavatelů. I hodnota zakázek, které těchto sedm dodavatelů získalo, byla vysoká - činila 49 procent celkové hodnoty všech tendrů, tedy 4,6 miliardy.
Kontroloři vytkli železničářům i nedostatky v oceňování údržby a plánování oprav. \"SŽDC používala pro oceňování údržby a oprav katalog cen, který neobsahuje objektivní informace. Mezi cenami v katalogu a nabídkovými cenami dodavatelů jsou u stejných prací neúměrně velké - někdy i stoprocentní - rozdíly. Vinou těchto chyb pak v některých případech nevyhrál zakázku dodavatel s nejvýhodnější nabídkou,\" sdělila mluvčí NKÚ. Projekty pak podle úřadu prodražuje také mnohaleté odkládání oprav kvůli nedostatku peněz.
Problém je podle kontrolního úřadu v tom, že SŽDC nemusí u podlimitních tendrů postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Právě u podlimitních zakázek objevili kontroloři řadu nedostatků - od nerovného zacházení s uchazeči přes nestandardní průběh zadávacího řízení až po neopodstatněné vyloučení uchazeče. \"Podle NKÚ není důvod, aby se na SŽDC tato výjimka ze zákona vztahovala,\" doplnila Málková.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
