\"Novela zákona povede u obchodních řetězců ke standardizaci podmínek a de facto k vyloučení svobodné soutěže. Brání obchodnímu vyjednávání a za vše hrozí doslova likvidačními sankcemi. Výsledkem bude zvýšení cen zboží,\" řekla prezidentka svazu Marta Nováková. Podle ní má novela diskriminační charakter, protože se vztahuje pouze na obchodníky. Mnozí dodavatelé mají také významnou tržní sílu, dodala Nováková.
Riziko sankcí za jednání s tuzemským dodavatelem může podle svazu způsobit, že obchodník od něj raději nekoupí zboží pro své prodejny, které jsou často i v zahraničí. To by znamenalo propad exportu potravin a zboží od českých výrobců i snížení konkurenceschopnosti českých potravin, uvedl svaz.
Významná tržní síla je podle novely takové postavení odběratele, v jehož důsledku si odběratel může vynutit bez spravedlivého důvodu výhodu vůči dodavatelům v souvislosti s nákupem potravin. Zneužitím významné tržní síly bude například uplatňování plateb a jiných protislužeb za to, že odběratel zařadí potraviny do prodeje. Novela také ruší šest příloh zákona, kde je uvedeno asi 80 skutkových podstat zneužití významné tržní síly a zneužití významné tržní síly definuje obecněji. Novela zákona je nyní ve Sněmovně v prvním čtení.
Zákon o významné tržní síle nabyl účinnosti 1. února 2010. Za pět let účinnosti byly pokutovány dva řetězce. Naposledy loni od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dostal pokutu 7,144 milionu korun Globus. Společnost v dubnu uvedla, že antimonopolní úřad s ní zahájil správní řízení již v lednu 2011 kvůli delším lhůtám splatnosti faktur za dodané zboží.
\"Rozhodovací praxe ÚOHS je zcela zavádějící a zmatečná. Neexistují žádná pravidla, vydávaná rozhodnutí jsou obsahově neudržitelná. Novela v tomto směru nic nemění,\" upozornil vedoucí oblasti Právo&Compliance ve společnosti Kaufland Igor Kremla.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
