Podnik se potýká s poklesem výnosů z listovních zásilek zhruba o 700 milionů korun ročně, za posledních pět let pak o 2,5 miliardy. Pošta navíc letos přistoupila po šesti letech ke zvýšení mezd o 3,5 procenta. Pokles výnosů a zvýšení mzdových nákladů se snaží vyrovnat úsporou jiných nákladů. Za posledních 12 měsíců například snížila výdaje na administrativu, marketing, poradenství, IT nebo režii o půl miliardy Kč.
\"Museli jsme razantně zredukovat investiční výdaje. Již v loňském roce klesly z předchozích 1,4 miliardy na 415 milionů Kč a letos se téměř zastavily. Celková podinvestovanost České pošty ve střednědobém horizontu přitom dosahuje osmi miliard korun,\" uvedl Elkán. Poště chybí investice do poboček nebo výpočetní techniky.
Roste naopak zájem o balíkové služby. Počet podání balíků se v prvním čtvrtletí zvýšil o sedm procent, výnosy z nadrozměrných zásilek pak stouply o polovinu.
Poště komplikují činnost spory kolem úhrady nákladů na univerzální službu, tedy na doručování do odlehlých oblastí nebo provoz ztrátových poboček. Ty jí má hradit kompenzační fond, do kterého mají přispívat všichni hráči na trhu podle svého podílu. Nejvíc by tedy pošta platila sama sobě. Podle navrhované novely poštovního zákona by měl náklady od příštího roku hradit stát. Proti se ale stavěl ministr financí Andrej Babiš, který požaduje určení maximální částky, kterou by stát platil. O návrhu má v pondělí znovu jednat vláda.
Pošta vyčíslila ztrátu z univerzální služby za rok 2013 na téměř 1,8 miliardy Kč, ČTÚ částku zredukoval na 750 milionů. Podnik se proti tomu odvolal a rozhodnutí čeká v červnu.
Na konci třetího čtvrtletí by měla pošta spustit přijímání platebních karet na vybraných pobočkách a také využití mobilních platebních terminálů pro poštovní doručovatele. Podnik naopak zastavil projekt spuštění mobilního virtuálního operátora. \"Doba pro virtuálního operátora už je dávno pryč,\" podotkl Elkán.
Pošta provozuje přes 3200 poboček. Do deseti let chce dvě třetiny převést na partnery. Těmi mají být obecní úřady nebo místní obchodníci. Slibuje si od toho úspory v řádu stovek milionů korun. Na prvních 50 poštách také přistoupila k rozšíření otevírací doby pro veřejnost. Například v satelitních městech budou mít pošty otevřeno i v sobotu.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
