Podle novely by ztrátu pošty z poskytování univerzální služby, tedy z provozu ztrátových poboček nebo z doručování do odlehlých oblastí, platil stát, a nikoliv nefunkční kompenzační fond, do kterého mají přispívat všichni poštovní operátoři.
Převod povinnost platit kompenzaci poště na stát se nelíbí ministru financí Andreji Babišovi (ANO). Ten nakonec po jednání s ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) uznal, že pošta bude od příštího roku pomoc státu potřebovat. Vymínil si ale, že musí být určena maximální částka, kterou státní rozpočet uhradí. Tu by pravděpodobně stanovoval Český telekomunikační úřad.
Pro letošní rok má podle Babiše pošta na účtu 2,3 miliardy Kč a ziskové hospodaření, když do dubna měla profit 253 milionů Kč, takže pomoc státu nepotřebuje. \"Já uznávám, že od roku 2016 bychom měli jednat o nějaké formě pomoci České poště. Samozřejmě tam to musí být zastropováno a nemůže to být bianco šek, jak si pošta představuje,\" podotkl.
Pošta letos počítá se ziskem kolem 50 milionů korun proti loňským 241 milionům. Zisková bude ale jen v případě, že dostane půlmiliardovou kompenzaci za univerzální službu.
Podle Chovance je podfinancovanost pošty pět miliard korun a zisk v letošním roce vykazuje jen kvůli tomu, že zcela zastavila investice. Stát si podle něj u pošty objednává službu a za tu by měl zaplatit, stejně jako u Českých drah, které dostávají dotaci 13 miliard Kč ročně.
Odboráři pošty se obávají, že pokud stát nebude poště kompenzovat ztrátové služby, bude podnik masivně propouštět. Propouštění odhadují na tisíce zaměstnanců ze současných 32.000 lidí.
Česká pošta provozuje 3200 poboček, z toho je víc než 1000 ztrátových.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
