Důvodem odstavení stroje byl podle výrobce kontakt rotoru s pevnou částí statoru. \"Kvůli velkým vzájemným fázovým posunům harmonických funkcí proudu a napětí došlo u druhého bloku jaderné elektrárny k zapnutí tlumivky, která slouží ke kompenzaci záporného jalového výkonu. To mělo za následek krátkodobé zvýšení vibrací, které se přenesly také do uzlu mezi turbínou a generátorem,\" zdůvodnil plzeňský Doosan.
Energetici v noci z minulého čtvrtka na pátek odstavili kvůli poruše druhý blok od přenosové soustavy. První blok přitom stál od 3. do 14. září kvůli opravě zpětné klapky na potrubí v nejaderné části elektrárny.
\"Důvodem odstávky (druhého bloku) bylo zvýšené chvění turbogenerátoru v nejaderné části elektrárny po zapnutí tlumivky, zařízení, které reguluje napětí v síti v rozvodné stanici Kočín. Zvýšené hodnoty chvění zaznamenalo několik čidel. Chybu v měření tak operátoři vyloučili a turbínu odstavili,\" uvedl v pátek mluvčí elektrárny Marek Sviták. Obnovení výroby elektřiny z bloku je plánováno na příští týden.
Temelín je největším zdrojem výroby elektřiny v ČR. Svou produkcí kryje asi čtvrtinu spotřeby. Ve středu 2. září elektrárna dosáhla svého dosud nejvyššího výkonu, poté co skončila rozsáhlá modernizace obou výrobních bloků a její původní projektovaný výkon se zvýšil z 1962 na 2158 megawattů. Nové turbíny pro oba bloky dodal Doosan. Od 28. srpna po odstávkách poprvé souběžně naplno pracovaly modernizované turbíny obou temelínských bloků.
Podle předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové nesouvisí aktuální problémy elektrárny se zvyšováním výkonu. \"Naopak, až se modernizované turbíny pořádně zajedou, tak by měly být spolehlivější než původní varianta,\" uvedla. Problém vidí spíše v dodavatelských firmách, jejichž kvalita a technická kompetence jde mírně dolů.
Temelí vyrobil první elektřinu v prosinci 2000. Vzhledem k prodlouženým a neplánovaným odstávkám letos nepřekoná dosud nejvyšší roční výrobu elektřiny z roku 2012, která dosáhla 15,3 miliardy kWh.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
