Pomáháme českým firmám při průniku či expanzi na cizí trhy

28.02.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


Mnoho států se rozhodlo pomoci obětem vlny tsunami v jihovýchodní Asii. Zeptali jsme se proto generální ředitelky Jitky Hanzlíčkové ze státní agentury CzechTrade, jak se zapojila do obnovy a rekonstrukce Asie Česká republika.

Co obnáší vaše práce generální ředitelky CzechTrade?
Mám každodenně několik porad dovnitř agentury, kde se plánují běžné operativní věci. Také mám ale samozřejmě v diáři naplánovanou řadu setkání s různorodými stakeholdry, ať už  jde ministerstvo, velvyslance, samotné exportéry či novináře. Tato maximální snaha o komunikaci je upřímně vysilující, protože téměř všechna setkání jsou důležitá.

Jaké nabízí společnost CzechTrade produkty a služby?
Především nabídka našich služeb je natolik komplexní a široká, že teď asi nebudu mít prostor vše dopodrobna říci. Pokud se však pokusím o maximální shrnutí, pak naší hlavní devizou je dnes existence 31 zahraničních kanceláří, které efektivně napomáhají českým společnostem při průniku či expanzi na cizí trhy. Vedle toho  agentura nabízí velice cenné informace v podobě databází poptávek či tendrů, které mohou při správném využití přinést firmám kontakty v desetimilionových objemech. Velice dynamickou aktivitou CzechTrade je i naše vzdělávací činnost nebo fungování Exportního klubu. Pro zájemce o více informací bych přesto doporučila naše webové stránky www.czechtrade.cz., kde mohou vše detailně prostudovat.

Pro koho jsou vaše produkty a služby určené?
Jak už jsem zmínila, naše služby jsou koncipovány de facto pro všechny české společnosti, které exportují nebo tak plánují v blízké budoucnosti učinit. Myslíme si, že naše know-how jim může při vývozu velice znatelně snížit náklady i ušetřit čas. Hlavní část našich klientů se dnes rekrutuje ze středně velkých podniků, jež mají zdravý exportní potenciál. Je nutné si přiznat, že ani my nedokážeme dělat zázraky. Nepřipraveným společnostem s nevhodným produktem opravdu slávu v zahraničí nezískáme. Ale vlastně i v té prvotní konzultační činnosti, kam či jakým způsobem exportovat, co si předem připravit apod. jim můžeme pomoci. Například pomocí našich seminářů či předexportních konzultací.

V kterých zemích máte umístěny své pobočky?
Naše agentura má v současné době své zastoupení ve 27 zemí, přičemž v některých jich máme více, příkladem je třeba Rusko nebo Německo. Počet poboček ovšem není zdaleka konečný a plánujeme další rozvoj naší sítě. Většina zastoupení CzechTrade je dnes zcela logicky v Evropě, využít našich služeb můžete ale i ve Spojených státech, Číně, Indii či Brazílii.

S jakými obtížemi se při vaší práci setkáváte (v ČR i v zahraničí)?
Pokud bych mohla na nějaké věci opravdu mávnutím proutku změnit, pak bych si přála posílení prezentace a image českých výrobků a firem v zahraničí. 

Jak jste se zapojili do obnovy a rekonstrukce Asie, zasažené ničivou vlnou tsunami?
Vláda České republiky schválila dokument zapojení České republiky do obnovy a rekonstrukce postižených oblastí v jihovýchodní Asii. Na zapojení českých firem do projektů v Asii bylo vyhrazeno celkem 200 miliónů korun, přičemž CzechTrade je v celém procesu implementační agenturou. Portál BusinessInfo.cz je zase hlavním informačním místem o vypsaných výběrových řízeních, tendrech a dalších příležitostech pro české společnosti.

Jakým konkrétním způsobem pomáháte českým firmám, které se chtějí zapojit do projektů pomoci v jihovýchodní Asii?
CzechTrade je v neustálém kontaktu se všemi zastupitelskými místy České republiky v oblasti a rovněž s ostatními světovými organizacemi na podporu obchodu.. Můžeme tak přímo sledovat vývozní příležitostí do doby, než jsou vyhlášeny jako tendry. Firmám můžeme také nabídnout asistenci při vyhledání místního partnera z oboru apod.

Jaká je výše platů vašich zaměstnanců (v porovnání se zaměstnanci ostatních firem, atd.)?
Pracovníci agentury jsou odměňováni na základě tabulek určených pro státní správu.

Plánujete v nejbližší době spuštění nějakého nového projektu?
V letošním roce CzechTrade nabízí exportérům dva nové programy: Aliance, program zaměřený na podporu vzniku oborových vývozních aliancí a jejich prosazení v zahraničí, a program Zastoupení, jehož cílem je podpora zakládání zastoupení tří a více českých firem v zahraničí. Další projekty připravujeme v rámci rozvoje služeb pro mezinárodní obchod a české vývozce s nimi seznámíme v průběhu roku.

Na co v současné době nejvíce finančně přispíváte?
Na poskytování služeb pro české firmy.

Kolik lidí pracuje v CzechTrade?
Ke konci roku 2004 měl CzechTrade 104 zaměstnanců.

Kolik je z nich stálých zaměstnanců a kolik brigádníků?
Podíl je přibližně 95 % stálých zaměstnanců.

Jak se CzechTrade snaží zlepšovat své služby?
Máme dynamický tým, který je v pozitivní slova smyslu stále nespokojený a proto se dnes a denně snažíme naše služby zlepšovat. Máme i dobrou zpětnou vazbu přímo od podniků, které vyplňují dotazníky spokojenosti a dávají nám připomínky, co vše lze v jejich zájmu ještě zlepšit. Máme šanci se s exportéry bavit  viz různé konference Exportního klubu a hledat stále lepší cesty jak jim s exportem pomoci.  Rovněž  sledujeme trendy ve světě a snažíme se vždy vybrat pro naší agenturu ty nejvhodnější inovace. Takovým příkladem je i spuštění projektu vývozních aliancí, jež přináší znatelné úspěchy.

Jaké má CzechTrade plány do budoucna?
Naším dlouhodobým cílem je stát se nejlepší agenturou na podporu obchodu na světě. Chceme mít profesionální přístup k zákazníkům, poskytovat individuální řešení pro export a stále zdokonalovat svůj tým. Doufám, že se nám to podaří.


Děkujeme za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz

 
Ing. Jitka Hanzlíčková v roce 2000 vystudovala vysokou školu ekonomickou a získala certifikát Evropské komise Specialista pro oblast strukturálních fondů. O rok později absolvovala distanční studium Manažerem na jednotném trhu EU. V roce 2002 získala certifikát IRCA Vedoucí auditor systému managementu jakosti dle ISO 9000:2000 a rovněž absolvovala studium oboru řízení podniku na Galilee College v Izraeli. Poté nastoupila do agentrury CzechTrade, kde se po dobu čtyř let podílela na klíčových projektech. V květnu 2003 se stala vrchní ředitelkou a zástupkyní generálního ředitele CzechTrade. Dne 1.června 2004 byla jmenována generální ředitelkou agentury CzechTrade.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW