Šéf Volkswagenu Winterkorn kvůli skandálu s emisemi odstoupil

23.09.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Wolfsburg (Německo) 23. září (ČTK) - Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn (68) dnes oznámil odchod z funkce. Převzal tím zodpovědnost za největší skandál v takřka 80leté historii společnosti. Winterkorn je první obětí případu manipulací s emisemi u naftových vozů Volkswagenu. Skandál vyšetřuje řada zemí a česká vláda připravuje svolání těchto typů vozů k bezplatným opravám. Akcie společnosti po propadu o zhruba třetinu za první dva dny týdne dnes mírně oživily.

\"Volkswagen potřebuje nový začátek - a také na personální úrovni. Svou rezignací tomu dělám místo,\" prohlásil Winterkorn. Ujistil, že sám o manipulacích s emisemi nevěděl a že byl zprávami o nich \"šokován\".

Winterkornovu rezignaci musí přijmout dozorčí rada, která se schází v pátek. Favority na nového generálního ředitele skupiny, jejíž součástí je i česká Škoda Auto, jsou podle médií výkonný šéf sesterské automobilky Porsche Matthias Müller, šéf automobilky Audi Rupert Stadler a hlava vlajkové značky VW Hubert Diess.

Skandál kolem automobilky Volkswagen vypukl v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinila, že u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku, které ve skutečnosti auta vypouštěla. Volkswagen přiznal, že takto upraveno bylo 11 milionů aut prodaných po celém světě. Jen v USA za to firmě hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard Kč).

Škoda Auto uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, montovala je ale do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Podle dnešní Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.

Český ministr dopravy Dan Ťok sdělil, že jeho ministerstvo je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. Výrobce by jim měl bezplatně všechny parametry motoru zkontrolovat a případně opravit. Podle mluvčího Škody jsou ale všechna dotčená vozidla naprosto bezpečná a plně schopná dalšího provozu.

Německé ministerstvo dopravy popřelo obvinění, že vědělo o technologii, kterou Volkswagen používal k manipulaci s emisemi u naftových vozů. Němečtí prokurátoři ve spolkové zemi Dolní Sasko zahájili předběžné vyšetřování případu.

Skandál tento týden začaly vyšetřovat američtí federální prokurátoři, některé evropské země a také Jižní Korea. Cena akcií Volkswagenu se od pátku do úterka propadla o 35 procent, čímž se tržní hodnota firmy snížila o více než 25 miliard eur. Pád akcií Volkswagenu stáhl dolů rovněž akcie dalších evropských automobilek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK