\"Nové kolektivní smlouvy byly podepsány se mzdovým řádem, který byl odborovým organizacím prezentován v červnu letošního roku,\" uvedl mluvčí Daniel Šabík. Po ročních sporech přistoupili na návrh koaliční smlouvy i letušky a stevardi ČSA. V kolektivní smlouvě s jejich odborovou organizací (OOPL) se upravila pravidla pro plánování služeb, uvedl Šabík.
Podle informací místopředsedkyně OOPL Terezy Löffelmanové z minulého týdne bude podle nové dohody letošní snížení platů letušek kompenzováno jejich částečným zvýšením. Základní mzda se tak zvýší téměř o 4000 korun proti dosavadnímu stavu. Hlavní změnou v dohodě s posádkami letadel je podle ní bod, který letuškám zaručí minimálně 55 odlétaných a tedy i zaplacených letových hodin a zároveň i zvýšení taxy za odpracovanou letovou hodinu. Plat běžných letušek by se tak podle odborů měl zvýšit o více než 13 procent a v případě vedoucích kabin o více než desetinu. Kromě toho obsahuje kolektivní smlouva dohodu o transparentnějším systému propouštění, kdy by měl zaměstnavatel více zohledňovat zájemce o dobrovolný odchod dohodou.
Hrubá mzda letušek se po únorovém snížení platů meziročně snížila o více než 10.000 korun na 32.300 korun. Jde o průměrnou odměnu v období od února do července a je k ní ještě potřeba přičíst diety a kapesné ve výši 9000 korun, dodaly ČSA. Letušky a zprvu i piloti důrazně protestovali proti snížení mezd, které po vypršení původní dohody letos v únoru prosadilo vedení aerolinií. Kvůli sporům o výši platů chtěly koncem srpna letušky stávkovat, protest jim ale v předběžném opatření zakázal pražský městský soud.
ČSA loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy Kč. Letos vedení firmy očekává poprvé po dlouhé době provozní zisk i celkový kladný hospodářský výsledek. Za tři letošní čtvrtletí firma vydělala 374 milionů korun.
Stát v dopravci drží téměř 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent), ve které výhledově získá necelých 50 procent čínská skupina CEFC. Zbylých 2,26 procenta v ČSA drží Česká pojišťovna.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
