Úřad rovněž předpokládá, že mu program na pořízení nových vlaků pomůže s dočerpáním dotací z Operačního programu doprava I., které jsou k dispozici jen do konce letošního roku.
Prvním nákupem v rámci programu je šest elektrických vlaků InterPanter od Škody Transportation, které v tomto týdnu představily České dráhy. Kromě těchto vozidel, která budou využívána mezi Brnem a Olomoucí přes Břeclav, nakoupil státní dopravce dalších osm obdobných vlaků, se kterými bude jezdit mezi Prahou a Brnem a které nicméně nejsou financovány z evropského programu. Cena všech 14 vozidel činí 2,7 miliardy korun.
Podpora má podle ministerstva dopravy zlepšit úroveň cestování v regionální i nadregionální železniční dopravě bez toho, aby finančně příliš zatížil dopravce. Vlaky budou v majetku státu nebo kraje, podle toho, kdo zaplatí zbylých 15 procent ceny. Dopravce bude jen provozovatelem vlaků a po vypršení smlouvy je bude muset předat svému nástupci.
Kromě financování z krajského nebo státního rozpočtu nicméně návrh připouští i nákup z peněz dopravce, což je i případ vlaků pro trasu Brno - Olomouc. V takovém případě má být částka účtována objednateli ve formě odpisů, navrhuje resort dopravy.
Většina peněz z EU do dopravy nyní směřuje především do výstavby nových silnic a modernizace železnic. Přestože i v minulosti bylo možné peníze čerpat i na nákup vlaků, dělo se tak spíše výjimečně a podíl, který EU spolufinancovala, byl nižší.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
