\"Adaptace na celní kodex Unie je v návrhu zákona provedena tak, aby bylo zároveň reagováno na problémy vznikající při celním řízení a v souvislosti s ním, které byly v dosavadní právně aplikační praxi celních orgánů identifikovány,\" uvádí předkládací zpráva k návrhu, kterou má ČTK k dispozici.
Konkrétně jde o sjednocení stávajících postupů pro výkon celního dohledu, celní kontroly a celního řízení, včetně zajištění cla, jeho vyměření a následného výběru. Pro cla a obchod by se tak měly ve větší míře využívat moderní nástroje a technologie, především elektronické prostředí. Účinnost zákona MF navrhuje na 1. květen 2016.
Cílem normy je také zjednodušit celní řízení, například v případě celního dluhu a osob, které jej mohou poskytnout. Celním dluhem je povinnost určité osoby zaplatit příslušné clo. Spolu s tím také zákon umožní využívat tzv. celní jistotu, kterou je zajišťován celní dluh, opakovaně. \"Tento způsob zajištění celního dluhu zjednoduší provádění celního řízení zejména malým a středním dovozcům, neboť nebudou nuceni zajišťovat celní dluh několika jednotlivě poskytovanými částkami zvlášť na každou operaci,\" uvádí důvodová zpráva.
Ministerstvo odhaduje, že náklady Celní správy spojené se zavedením zákona budou 100 milionů Kč, hlavně na informační technologie, a měly by být pokryty především z fondů EU. \"Jiné finanční dopady nejsou s návrhem zákona spojeny. Nepředpokládají se ani dopady personální,\" uvedlo MF.
Nová norma si vyžádá podle MF i novely zákonů o Finanční správě České republiky, zákona o Celní správě České republiky nebo zákona o dani z přidané hodnoty.
V případě Finanční správy se Generální finanční ředitelství stane pro účely zákona o státní službě bezprostředně nadřízeným služebním úřadem Odvolacího finančního ředitelství a finančních úřadů. Zároveň bude mít Finanční správa i Celní správa přímý přístup do vybraných evidencí veřejné správy, jako je Rejstřík trestů nebo rejstřík zástav vedený Notářskou komorou.
V zákoně o DPH by se měl například změnit příslušný finanční úřad pro firmy, které nemají v ČR sídlo ani provozovnu, a to z Finančního úřadu pro hlavní město Prahu na Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
