\"Chceme oslovit politiky a europoslance, aby zamezili tomu, aby Čína měla přístup na volný evropský trh a svými cenami rušila pracovní místa v Evropě,\" řekl ČTK a Českému rozhlasu Vilém Kubiena z vítkovických železáren Vítkovice Steel. Dnešní demonstraci do centra belgické metropole svolala průmyslová asociace AEGIS Europe.
Podle generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti ArcelorMittal Ostrava Tapase Rádžekara chtějí oceláři po Evropské komisi především spravedlivý přístup. Udělení statusu tržní ekonomiky Číně podle něj znemožní využívání efektivních antidumpingových opatření. \"Prodávají pod náklady a my nebudeme konkurenceschopní,\" připustil.
Dalšími problémy bude podle něj nižší zájem investorů o evropské ocelářství a také dopady na životní prostředí, které levný čínský způsob výroby oceli zatěžuje daleko více, než tvrdými pravidly svázané evropské ocelářské firmy. Čínský provoz například produkuje o 43 procent více emisí skleníkových plynů, tvrdí.
\"Je to dotovaná ekonomika, má dotované úvěry, firmy vlastní stát,\" upozornil přímo před budovou Evropské komise generální ředitel Třineckých železáren Jan Czudek. Tomu se podle něj jen těžko konkuruje, už teď musejí železárny prodávat za ceny, které se těm čínským blíží.
Na severu Moravy přímo ve trojici ocelářských firem pracuje asi 15.000 lidí, návazně to ovšem ovlivňuje dalších přibližně 50.000 pracovních míst.
Dumpingové ceny z Číny likvidují už tak složité podmínky českých firem v EU rovněž podle Marcela Pilezse, který do Bruselu přijel s kolegy demonstrovat z Třince. \"Měli by mít stejné podmínky jako my. Emisní povolenky a všechno jak máme nastaveno my v Evropě,\" myslí si o čínské konkurenci.
Také severomoravská krajská tripartita tento měsíc vyzvala českou vládu, aby zasáhla a ochránila české ocelářství a podstatnou část české ekonomiky.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
