ECB dnes program zvýhodněných úvěrů představila spolu s dalšími opatřeními na podporu hospodářského růstu a inflace. Banky v rámci tohoto programu mohou od ECB získat bezúročné úvěry se čtyřletou splatností. Pokud pak budou poskytovat vyšší objem půjček firmám a spotřebitelům, ECB jim dá navíc 0,4 procenta z hodnoty úvěru.
ECB nabídne tyto úvěry bankám celkem ve čtyřech kolech, první z nich bude v červnu. Doufá přitom, že program zpřístupní půjčky spotřebitelům i podnikům, a podpoří tak hospodářský růst v eurozóně. Někteří kritici ale upozorňují, že podobné programy ECB v minulosti nefungovaly a že za nedostatečným objemem půjček podnikům a spotřebitelům nestojí jejich vysoké náklady, ale nepříznivé ekonomické podmínky.
\"Házejí do bank peníze, tím se ale nic zásadního nezmění,\" řekl agentuře Reuters ekonom Carsten Brzeski ze společnosti ING. \"ECB nemůže nutit soukromý sektor, aby si šel do banky pro peníze. Úvěry jsou levné už teď. A vidíme rychlejší růst půjček? Ne,\" dodal.
ECB stanovila jako horní limit programu 1,7 bilionu eur (46 bilionů Kč). Skutečná výše úvěrů poskytnutých bankám ale pravděpodobně bude mnohem nižší.
Experti v rámci ECB po dvou letech od udělení úvěru bance zhodnotí, jak se zvýšil objem půjček, které tato banka poskytuje firmám a spotřebitelům. Pokud se ukáže, že tento objem je minimálně o 2,5 procenta vyšší než v době udělení úvěru, obdrží banka od ECB až 0,4 procenta částky, kterou si od ní vypůjčila. To představuje stejnou sazbu, jakou nyní ECB požaduje za peníze, které si u ní banky uloží.
ECB dnes depozitní sazbu snížila na minus 0,4 procenta z dosavadních minus 0,3 procenta. Záporná depozitní sazba má banky také nutit k většímu poskytování půjček. ECB v rámci podpory ekonomiky také rozšířila program nákupů dluhopisů na 80 miliard eur (2,2 bilionu Kč) měsíčně z dosavadních 60 miliard eur měsíčně.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
