\"Všechny centrální banky to mohou dělat. Můžete vydávat oběživo a rozdělovat ho lidem. To jsou vrtulníkové peníze,\" řekl Praet v reakci na otázku, zda by ECB mohla tisknout eura a rozdělovat je obyvatelům eurozóny. \"Otázkou je, zda a kdy je vhodné uchýlit se k takovémuto nástroji, který je opravdu extrémní,\" dodal.
Minulý týden se ECB rozhodla podpořit hospodářský růst a inflaci v eurozóně snížením všech svých úrokových sazeb, posílením programu nákupů dluhopisů a novou nabídkou levných úvěrů soukromému finančnímu sektoru. Šéf ECB Mario Draghi však při té příležitosti znepokojil finanční trhy prohlášením, že již další snižování úroků v eurozóně nepředpokládá. Podle agentury Reuters tak vyvolal pochybnosti ohledně svého slibu z roku 2012, že udělá cokoli pro záchranu eura. Situace na trzích se nicméně od té doby stabilizovala a ve čtvrtek Draghi prohlásil, že úroky se budou dlouhou dobu držet na současné nebo ještě nižší úrovni.
Základní úroková sazba ECB se nyní nachází na rekordním minimu 0,05 procenta. Depozitní sazba je dokonce záporná, takže finanční ústavy musejí za peníze uložené u centrální banky platit. ECB se pomocí nízkých úroků snaží podpořit poskytování půjček podnikům a spotřebitelům a tím i celou ekonomiku.
Podle Praeta zatím úrokové sazby nedosáhly své dolní hranice, ačkoli si je ECB vědoma negativního dopadu záporné depozitní sazby na hospodářské výsledky finančních institucí. \"Pokud by negativní šoky zhoršily výhled, nebo pokud by se finanční podmínky nevyvíjely tak, aby zajistily potřebnou podporu ekonomice a inflaci, máme ve svém arzenálu stále k dispozici snížení sazeb,\" řekl Praet.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
