Trendy v on-line marketingu, které ovládnou rok 2016

26.04.2016 | Richard Kafoněk, Finance.cz
MAKRODATA A EU


Co bychom měli očekávat ve světě on-line marketingu v roce 2016? Jaké budou hlavní trendy? Co je důležité sledovat a co se naopak dá na ústup?

Odvážnější a výraznější obsah

V roce 2016 bude vše o odvážnějším a výraznějším obsahu. Obsáhlejší příběh představí firmu v širším kontextu toho, co lidi zajímá. Ti odvážnější z marketerů se zaměří na vyprávění příběhu, který přesně odpovídá na specifické požadavky jejich zákazníků.

Výraznější, smělejší prezentace vás odliší v moři nevýrazného obsahu. Takovýto odvážnější a výraznější obsah pak můžete použít k tomu, abyste získali více zákazníků pro svůj produkt a aby se oni ztotožnili s vaší myšlenkou na vyšší úrovni, než jen na té, že jim chcete něco prodat. (Přitom ne každý bude chtít být součástí vaši idey. A o to přesně jde.)

Lepší zaměření se méně komunikačních kanálů

Předním online marketingovým trendem se stane fokus, čili zaměření se. Práce on-line marketerů se stává příliš rozmělněnou a oni z toho začínají šílet. Nabízí se příliš mnoho kanálů, příliš mnoho podnětů. Příliš mnoho všechno. Obchodníci chtějí být prostě všude, avšak málokdy tak vyniknou.

Letošní rok bude rokem jasných rozhodnutí. Musíte udělat toto? Musíte udělat tamto? Bude váš výběr médií podporovat vaše cíle? On-line marketerům doporučuji nejprve provést určitý výzkum a plánování a mít kvalifikované odhady o tom, co bude nejvíce smysluplné. Je třeba rezignovat na přístup všude-byl/všeho-využil a spíše pilovat schopnosti pro komunikaci se všemi zákazníky pomocí jednoho kanálu.

A z čeho to vychází? Z potřeb zákazníků. Rok 2015 se nesl ve znamení nadbytku on-line marketingu, takže rok 2016 musí být charakterizován jeho inovací. S takovým množstvím obsahu, blogů, sociálních médií, reklamy, videí apod. začínají uživatelé internetu signalizovat, že už dosáhli bodu nasycení. Obchodníci, kteří chtějí vyjít na konci roku 2016 jako vítězové, budou proto muset inovovat a aktualizovat své marketingové strategie.

Nástup live streamingu a on-line show

Jedním z hlavních online marketingových trendů je, že společnosti začínají stále více využívat platformy pro živé promítání videa, jako např. Blab, Meerkat a Periscope. Ty nabízí pro zákazníka více personalizovaný zážitek a osobnější zákaznický servis. Kromě toho, že značce přidáte lidskou tvář, bude možné video-obsah marketingově opětovně využít a dále sdílet pomocí sociálních kanálů a poskytnout tak kupujícím lepší kontext.

Podobným trendem je přechod od obrázků a videí k vytváření show. Firmy budou produkovat pořady pro živý přenos pomocí platformy, jako je například Blab.im. Video produkcí se posouvají opět o krok dále. Stávají se sami médiem, takže se i jako mediální společnost musí chovat.

Využívání zakoupených médií

Jedním z hlavních trendů v oblasti obsahového marketingu bude, že značky namísto tvorby vlastní platformy pro určitou skupinu zákazníků začnou využívat cizí blogy a mediální platformy, čímž aplikují strategii buy vs. build. Jelikož vytvoření platformy nějakou dobu trvá, chytré značky dokáží rozpoznat stránky s nevyužitým obsahem, kde jsou zároveň loajální čtenáři a urychlí tak úspěch svého marketingu díky nákupu takovýchto médií.

Hledání efektivity internetové reklamy

Další on-line marketingový trend přinese masivní změny na reklamním trhu. Čím více uživatelů stahuje do svých počítačů a telefonů reklamní blokátory, tím dříve obchodníci pochopí, že je zbytečné ze svých rozpočtů utrácet tolik na reklamy, které nikdo nechce – že jsou lidé dokonce ochotni zaplatit za to, aby je neviděli. To donutí více obchodníků zvažovat, jak vytvářet a publikovat obsah, který jejich zákazníci opravdu chtějí.

Další posílení videí

Jedna věc, kterou lze předvídat s obzvlášť vysokou pravděpodobností, jsou videa. Ty budou mít velmi důležitou roli ve všech formách tvorby obsahu. Posun v používání videí byl vidět už během celého minulého roku. I nadále se bude jednat o velmi důležitý nástroj, který bude všemi v marketingu využíván mnohem častěji. Videa fungují opravdu dobře – uživatelé se nenudí četbou příliš dlouhého obsahu – a také snižují míru opuštění stránky.

Více personalizace a segmentace

V roce 2016 se obchodníci budou muset zaměřit více než kdy jindy na personalizaci a segmentaci. Už to není o tom umět rozhodit širokou síť. Musíte se zaměřit na to, kdo jsou ve skutečnosti vaši zákazníci, jaké mají problémy a jak jim můžete pomoci. E-mailové kampaně musí být osobnější a zajímat se o každého zvlášť. Váš obsah musí cílit na konkrétní jedince i dílčí skupiny a je třeba, aby se vaše úvodní stránka vztahovala k lidem na individuální, osobní úrovni. Je třeba provést další testy, získat více dat a realizovat nové strategie, které vám pomohou optimalizovat zkušenosti pro současné kupující.

Tvorba vlastního obsahu je nezbytností

V roce 2016 se začne obsahový marketing konečně vyvíjet. Firmy si uvědomily význam obsahového marketingu a začínají také chápat, že k úspěchu v obsahovém marketingu nevedou žádné zkratky. Během několika posledních let jsem sledoval snahy firem naskočit do rozjetého vlaku tohoto odvětví, aniž by se chtěly jakkoliv zapojit do tvorby obsahu. Místo toho je u nich hlavní důraz kladen na shromažďování obsahu nebo další šíření už existujícího obsahu. Proč? Je to snazší, zabere to méně práce a přináší to určité výhody. Doufám, že v roce 2016 mnohé podniky konečně změní své myšlení k aktivní účasti na vlastní tvorbě obsahu a k zapojení zákazníků, a to zejména protože právě zapojení zákazníků přináší výsledky.

Kromě tohoto posunu by měl následovat i růst důrazu na využívání sociálních médií jako hlavního zdroje návštěvnosti webových stránek. Toho lze dosáhnout při relativně nízkých nákladech jednoduše tím, že organizace podpoří svůj vlastní obsah prostřednictvím nástrojů sociálních sítí. Čím více návštěvníků nalézá produkty díky sociálním médiím, na rozdíl od tradičního využívání internetového vyhledávače, tím více snižuje i závislost na Googlu.


Richard Kafoněk
online marketing specialista
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.