Počet lidí bez práce v dubnu klesl na sedmileté minimum 414.960 lidí, uvedl dnes Úřad práce ČR. Počet volných míst pro ně naopak vzrostl na 124.280 pozic, což byla nejširší dubnová nabídka od roku 2008. Podle analytiků bude nezaměstnanost dál klesat, zřejmě ale ne pod pětiprocentní hranici. Spolu s tím budou zaměstnavatelé obtížněji hledat pracovníky, což vyvolá tlak na růst mezd. Ty by tak měly letos stoupnout o čtyři procenta, odhadli ekonomové.
Podle hlavního ekonoma Deloitte Davida Marka bude nezaměstnanost v dalších měsících nejspíše dále klesat a počet uchazečů o práci klesne pod hranici 400.000. \"Zdá se, že se trh práce již mírně přehřívá, což se projevuje stupňujícími se požadavky na růst mezd,\" uvedl Marek.
Průmyslová výroba v Česku v březnu zpomalila meziroční růst na 0,6 procenta z únorových 5,6 procenta. Podle analytiků březnová čísla potvrzují, že český průmysl přeřadil na nižší rychlostní stupeň. Dokládá to i pokles průmyslových zakázek, který byl v březnu prvním od května 2013. Stálicí českého průmyslu zůstává automobilový průmysl, který táhne nejen celý průmysl, ale i vývoz. Podle analytičky Raiffeisenbank Heleny Horské udrží tento motor českého průmyslu v pohybu zejména velký zájem o nové modely aut.
Právě obchod s dopravními prostředky příznivě ovlivnil výsledek březnové obchodní bilance Česka, která meziročně zvýšila přebytek o čtyři miliardy na 21,7 miliardy korun. Obchodu s auty a stroji přebytek vzrostl proti loňskému březnu dokonce o 6,4 miliardy korun. Ekonomové ale upozornili na exportní výkon firem, který je podle nich varováním. Vývoz českých exportérů v březnu meziročně klesl o 2,5 procenta, firmy vyvezly zboží za 296 miliard korun. Dovoz se snížil o výraznější 4,1 procenta. Na meziroční dynamice vývozu i dovozu se podle ekonomů nepříznivě podepsaly brzké Velikonoce a zkrácení pracovního měsíce o jeden den.
Poslední z dnešní série čísel statistického úřadu pak ukázal na výrazný propad českého stavebnictví, které v březnu zrychlilo meziroční pokles na 12,5 procenta z únorových 2,3 procenta. Pokles byl nejvýraznější od poloviny roku 2013. Podle analytiků hrozí, že po dvou letech růstu by české stavebnictví mohlo upadnout do stagnace nebo i zpět do krize. \"S každým dalším měsícem se potvrzuje, že loňský růst stavebnictví byl nadopovaný dočerpáváním peněz z fondů EU, nicméně že toto odvětví stále trpí nedostatkem privátních zakázek a nakonec i nedostatečnou přípravou velkých infrastrukturních projektů,\" uvedl například analytik ČSOB Petr Dufek.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
