Tvrdík: Se vstupem ČSA na kapitálový trh se počítá v roce 2007

11.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 11. května (ČTK) - České aerolinie by měly být připraveny na vstup na kapitálové trhy v roce 2007. Počítá s tím strategie rozvoje podniku na následujících deset let, kterou by měla v červnu schválit valná hromada. V rozhovoru pro ČTK to řekl prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. Podle něj to ale neznamená, že by stát nemohl v budoucnu rozhodnutí o formě nebo termínu prodeje změnit. Zatím není ani rozhodnuto, jaký podíl národního dopravce by se měl privatizovat.

Do roku 2007 má ale podle definitivního rozhodnutí vlastníků připravit management všechny kroky potřebné k případné privatizaci, provést restrukturalizaci firmy a zvýšit její hodnotu. Tvrdík odmítl prozradit, kolik by podle současných analýz managementu mohl stát za ČSA získat. Podle něho však mohou připravované projekty do roku 2007 zvýšit hodnotu společnosti až o 50 procent. Míra ziskovosti může být proti současné o více než miliardu ročně vyšší, doplnil.

Podle odhadů analytika Jana Schiessera se začátkem letošního roku hodnota ČSA pohybovala kolem 12 miliard korun. Její zvýšení o 50 procent, tedy o šest miliard korun, je podle něho sice možné, v tak krátkém časovém horizontu však jen obtížně. Podle Schiessera bude trvat čtyři až pět let, než nové projekty, které management připravuje, začnou nést zisk. Také na zvýšení ziskovosti o miliardu ročně je do roku 2007 poměrně málo času.

Podle analýz Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA navíc hodnota leteckých společností ve světě v posledních 24 měsících klesá kvůli razantnímu zvyšování cen ropy. Rentabilní jsou totiž letečtí dopravci při cenách ropy kolem 37 USD za barel. Nyní se však ropa prodává nad 50 USD, a je tedy o 50 procent dražší, než je podle analýzy IATA pro letectví hranice ziskovosti.

Hodnotu ČSA před privatizací by podle Tvrdíka měla zvýšit transformace na holding, kterou začala společnost připravovat. Teprve detailní analýzy ziskovosti jednotlivých činností ale podle něj ukážou, zda bude pro společnost výhodné zavést holdingové uspořádání. Jednotlivé činnosti, jako je pravidelná doprava, chartery, výcvikové středisko, catering či odbavení, by pak provozovaly samostatně účtující dceřiné společnosti. Jasno by mělo být ve druhé polovině letošního roku.

ČSA chtějí do konce roku 2006 uvést do života 18 prioritních projektů, mezi nimi restrukturalizaci prodejních kanálů, zahraničních zastoupení, rozvoj sítě na Slovensku či obnovu dálkové flotily a navazující transformaci dálkových linek. I to má podle Tvrdíka vést k lepší efektivitě, a tím vyšší ziskovosti. Přispět mají i masivní investice do informačních technologií. Do nich společnost směřuje ročně kolem 400 milionů korun.

Podstatným úkolem, který ČSA musejí stihnout před privatizací, je oddlužení, tedy uhrazení ztráty z minulých let, která loni dosáhla 1,2 miliardy korun. Strategie ČSA počítá s tím, že ztrátu uhradí firma do konce roku 2006.

Pokud ceny ropy dále výrazně neporostou a pokud letectví nezatíží další neúměrná administrativní omezení ze strany EU, jako je uvažovaná daň z petroleje či prodej míst na letištích, pak by se mělo podařit ztrátu uhradit, řekl Tvrdík. A to i přesto, že loni byl růst zisku ČSA pomalejší, než společnost původně očekávala. Loni přesto ČSA zvýšily čistý zisk čtyřnásobně na 324,2 milionu korun.

Pokud zůstanou ceny ropy tak vysoko jako nyní, nelze podle Tvrdíka nadále udržet ziskovost ČSA, ale ani dalších leteckých dopravců ve světě. Nedomnívá se proto, že by současné ceny letenek nebo výše palivových příplatků, které většině dopravců pokrývají jen desetinu zvýšených nákladů na palivo, byly konečné. ČSA ale nejsou cenovým lídrem, a tak budou pouze reagovat na vývoj cen zahraniční konkurence, řekl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK