Poukazují přitom na to, že zveřejnily předpokládané vítěze ještě před Ambrozkovým podpisem, protože získaly informace, že je vlivní podnikatelé prosadí bez ohledu na to, že jednání komise ještě formálně vůbec neproběhlo. A vítězové prvního kola květnového výběru pak skutečně byli s předem označenými firmami shodní.
Jak deník připomíná, do užšího výběru o kvótu na výrobu biolihu postoupilo osm firem. Z nich bude ve druhém kole vybráno nejvýše pět, které budou mít oprávnění v Česku vyrábět biolíh z obilí. To jim zaručí stálé zisky, protože biolíh se bude povinně přidávat do veškerého benzinu, připomínají HN.
Firmy, které byly vyřazeny, si to proto nechtějí nechat líbit. Zrušení tendru chce dosáhnout například společnost Cukrovary TTD, nespokojen je podle HN i podnikatel Tomáš Pitr, který se zastává vyřazeného Moravského lihovaru Kojetín.
Zatímco vyřazení podnikatelé chystají žaloby a ekonomové poukazují na vytváření korupčního prostředí, zodpovědní politici žádnou chybu nevidí. "Máte zřejmě informace přímo od některého z členů komise. Já jsem seznam podepsal den poté, co Hospodářské noviny seznam zveřejnily," řekl HN Ambrozek. Ty ale poznamenávají, že nikdo z komise jim informace nepodal.
Celý tendr podle deníku probíhá za přísného utajení. "Podepsali jsem slib mlčenlivosti," cituje Helenu Antošovou z Úřadu vlády, která je v pětičlenné výběrové komisi.
Spory o průhlednost tendru na udělení koncesí firmám, jež budou moci vyrábět biolíh, podle HN hýbají i stranickou politikou.
Podle materiálu, na nějž se HN odvolávají, se sociální demokracie zabývá domněnkou, že ministerstvo životního prostředí v čele s lidovcem Ambrozkem připravuje tendry schválně tak špatně, aby byly napadnutelné. 'V případě potřeby by tak mohl Ambrozek tendr zastavit a "šetřit" si zadávání zakázek pro spřátelené firmy na dobu, kdy bude KDU-ČSL vládnout se ODS bez sociálních demokratů,' píšou.
"Spekulace se vyvracejí obtížně. Ale je důležité, že podklady pro výběrové řízení připravovalo ministerstvo zemědělství, které už řadu let řídí sociální demokraté," řekl Hospodářským novinám Ambrozek.
Ministerstvo zemědělství se ale podle deníku hlásí jen k celkovému záměru využívat biolíh.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
