Spor předložený WTO v loňském roce se týká miliard dolarů státní pomoci a bude to zřejmě největší komerční rozepře v historii. Spor zvýší napětí v transatlantických obchodních vztazích. Obě strany se však dohodly, že jej nechtějí přenášet do jiných oblastí obchodu, zejména do globálních jednání WTO o liberalizaci světového obchodu.
"Raději bychom k WTO nešli. Odhodlání EU přiznat novou státní pomoc na vývoj modelu nás však k tomu nutí," sdělil Portman. Podle něho EU navrhla pouze omezení pomoci, což Washingtonu nestačí.
Několikaměsíční jednání o subvence leteckým výrobcům mezi USA a EU zkrachovala v pondělí. EU nabídla, že sníží objem státních úvěrů na vývoj nového středně velikého letounu A350 o 30 procent, USA však požadují úplné zastavení pomoci.
EU rozhodnutí USA lituje. "Krok Spojených států vyvolává zklamání vzhledem k návrhům na vyjednané řešení, které EU předložila v pátek," řekla mluvčí Evropské komise Claude Veronová-Revilleová.
Americkému Boeingu se nelíbí, že Airbus nemusí vracet státům dotace, jestliže projekt nebude úspěšný. Plánovaný model A350 má přitom být přímým konkurentem nového stroje Boeingu 787 Dreamliner, hlavního trumfu americké firmy v budoucím konkurenčním boji.
Washington loni odstoupil od dohody s EU z počátku 90. let, která umožňovala státní pomoc Airbusu. Argumentoval tím, že Airbus je již vyspělý výrobce, který dokonce v posledních letech překonal i Boeing.
EU poté rovněž u WTO podala svou stížnost na údajné skryté dotace pro Boeing, například formou daňových úlev nebo vládních zbrojních kontraktů. Obě strany sporu se v lednu dohodly na jednání, která však v březnu uvázla na mrtvém bodě a nyní definitivně skončila.
Airbus odhaduje, že vývoj A350 bude stát asi tři miliardy eur. Šéf Airbusu Noël Forgeard již řekl, že bude po evropských vládách žádat půjčky v objemu až jedné miliardy eur.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
