EU odvetou proti USA podala u WTO stížnost na dotace Boeingu

31.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


BRUSEL/ŽENEVA 31. května (ČTK) - Evropská unie odpověděla na pondělní reaktivaci stížnosti Spojených států na subvence evropskému výrobci letadel Airbus stejnou mincí. Evropská komise oživila svou vlastní stížnost, kterou u Světové obchodní organizace (WTO) podala na údajnou vládní podporu amerického Boeingu. Spor o letecké subvence se zřejmě stane největší komerční rozepří v historii.

"EU se rozhodla vyzvat WTO k rozsouzení legálnosti subvencí přiznávaných Boeingu, uvedl v prohlášení evropský komisař pro obchod Peter Mandelson. "Jsem zklamán, že USA si vybraly konfrontaci s Evropou," dodal. EU obviňuje USA z toho, že Boeing dostává podporu v podobě zbrojních kontraktů, daňových úlev a od japonské vlády na místní výrobu křídel.

Spojené státy v pondělí oznámily, že po selhání rozhovorů jim nezbývá než obnovit kauzu, kterou podaly u WTO v loňském roce proti zakázaným subvencím pro Airbus. WTO tak potvrdila, že dostala od Washingtonu dopis žádající o ustavení rozhodčího panelu pro tento spor.

Spor se vede o miliardy eur a dolarů státní pomoci a zvýší napětí v transatlantických obchodních vztazích. USA loni pod tlakem Boeingu, jehož na světovém trhu v roce 2003 poprvé předstihl Airbus, odstoupily od dohody s EU z počátku 90. let. Ta umožňovala státní pomoc vznikajícímu Airbusu a byla uzavřena proto, že pravidla tehdy vznikající WTO takovou přímou podporu zakazovala. Washington připomíná, že Airbus je nyní již dávno vyspělý výrobce a jeho podporou tak trpí jiní.

EU poté u WTO podala odvetnou stížnost na údajné skryté subvence pro Boeing. Washington však namítá, že zbrojní kontrakty dává i evropským výrobcům, japonská podpora je otázkou jiné vlády a daňové úlevy USA řeší jiný spor u WTO.

Obě strany uložily v lednu své stížnosti k ledu a začaly vyjednávat. Rozhovory však skončil bez výsledku a definitivně zkrachovaly v pondělí. Podle listu Wall Street Journal se ukázalo, že EU subvence zrušit nehodlá a že Mandelson k tomu ani nemá mandát od Francie a Německa, zemí, které mají na úspěchu Airbusu největší zájem.

EU naposledy nabídla, že sníží objem státních úvěrů na vývoj nového středně velikého letounu A350 o 30 procent. Zástupci USA to však odmítli jako nedostatečné a označili to za "manipulaci pro tisk".

USA protestují proti tomu, že Airbus dostává výhodné úvěry, které nemusí vracet, jestliže projekt není úspěšný. Plánovaný model A350 má být přímým konkurentem nového stroje Boeingu 787 Dreamliner, největší současné naděje Boeingu. Vývoj A350 bude Airbus stát asi tři miliardy eur a společnost chce od evropských států jako "startovací investici" získat plnou miliardu eur.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK