Pánik: Zetor po restrukturalizaci vyrobí ročně až 15 tisíc traktorů

20.06.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


S Vojtechem Pánikem, výkonným ředitelem Zetoru, jsme si povídali o transformaci společnosti, o nové strategii "Zetor New", produktové řadě výrobků, plánech s nevyužitou částí areálu, budoucnosti Zetoru, ...

V Zetoru došlo k transformaci na moderní a fungující areál, odpovídající požadavkům efektivní výroby. Jaký byl průběh této změny? Jaké jsou základní přínosy? Co se muselo ve "starém" Zetoru změnit, aby podnik začal znovu prosperovat?
Průběh transformace probíhal v několika rovinách. Jednak došlo k přesunu montážních dílen kabin traktorů, převodovek a hydrauliky do centrální části areálu, což vedlo k poklesu přepravních a komunikačních nákladů. Dalším krokem byly rekonstrukce výrobních hal (nová vrátnice, parkovací plocha, oplocení a další) a v poslední fázi se jednalo o odstranění objektů, které již k výrobě traktorů nepoužíváme.
Co se týče přínosů, tak se jedná především o restrukturalizaci výrobních prostor, které nyní umožní vyrábět traktory Zetor v počtu 10 až 15 tisíc ročně. Dalšími důležitými změnami je úspora v nákladech (především v logistice – více než 3 miliony korun), zlepšení organizace a řízení výroby a vytvoření příležitostí pro další využití nadbytečných prostor v areálu Zetoru.

Objevuje se i nový pojem "Zetor New". Vysvětlete nám ve stručnosti co to je a hlavně, co očekáváte od zavedení této nové strategie?
Strategie „Zetor New“ je zaměřena právě na rozvoj výrobního areálu, ale také na změnu organizace a řízení výroby a myšlení. Transformace areálu Zetoru a nová strategie Zetor New byla inspirována moderními manažerskými metodami uplatňovanými např. v japonských firmách.

Zetor je jeden z největších zaměstnavatelů v brněnském regionu. Zvyšování efektivity výroby s sebou většinou nese i snížení potřebného počtu pracovníků. Jak se změny dotknou stávajících zaměstnanců? Jaká bude Vaše budoucí personální politika?
Zaměstnanci se propouštění vůbec nemusejí obávat. Naopak! Právě díky nárůstu výroby v posledních obdobích a snaze stále zvyšovat kvalitu práce, provedeme nábor asi stovky nových kmenových zaměstnanců.To by mělo umožnit dosažení plánovaného prodeje traktorů, plánovaných tržeb a zároveň tedy i zisku společnosti, který se pro tento rok předpokládá v hodnotě 87 miliónů korun. 

Došlo nebo bude docházet k dalšímu „zeštíhlení“ organizace? Přemýšlíte o využití outsourcingu nebo jiných metod úspor nákladů?
K dalšímu zeštíhlení organizace už určitě docházet nebude. Myslím, že právě díky transformaci na nynější areál, jsme organizaci zeštíhlili v co možná největším rozsahu. Na druhou stranu – do budoucna počítáme s nárůstem výroby, náborem nových zaměstnanců a zvyšováním tržeb, což by jednou mohlo vést i k rozšíření organizace.

Nová výrobní oblast Zetoru je na menší ploše. Proč tomu tak je a jaké záměry máte s budovami v nevyužité části areálu?
V současné době tato plocha vystačí na výrobu 10 – 15 tisíc traktorů ročně, což byl právě důvod, proč se vůbec restrukturalizace uskutečnila. O dalším osudu nevyužitých objektů se jedná – společnost nechá určitě dokončit zpracování studie, jaká varianta by byla nejvhodnější. Můžeme zároveň potvrdit, že zájem o část pozemků projevil jak CzechInvest, tak i město, které by je zamýšlely využít pravděpodobně jako další investiční zónu. Nicméně jakékoli závazné rozhodnutí zatím učiněno nebylo.

Jaký sortiment výrobků v současné době nabízíte?
V lehké kategorii nabízíme modely Major a Proxima o výkonu od 40 do 80 koní. Ve střední kategorii poté model Forterra o výkonu od 80 do 120 koní. Proxima, jako nejúspěšnější model, se dodává s novou řadou motorů Zetor splňující mezinárodní emisní a exhalační normy EURO II, EPA II a Tier 2. Z hlediska dalších segmentů samozřejmě monitorujeme vývoj poptávky na jednotlivých trzích a nevylučujeme do budoucna další rozšíření našeho výrobního sortimentu.

Jaká je maximální výrobní kapacita nové linky (čili kolik traktorů vyrobí za den)?
Nejedná se o novou výrobní linku, avšak o částečně zmodernizovanou. Výrobní kapacita se pohybuje mezi 20 až 30 kusy denně, záleží na vyráběném modelu traktoru.

Plánujete další rozšiřování výroby? Čím je to podmíněné?
Další rozšiřování výroby závisí právě na tom, jak se bude vyvíjet poptávka po jednotlivých druzích našich traktorů. V tomto roce předpokládáme prodej přibližně 6 200 kusů.

Co si slibujete od nejnovějšího modelu traktoru Proxima, vybaveného novou řadou motorů Zetor?
Od tohoto modelu traktoru si slibujeme především to, že se stane našim nosným výrobkem. To se potvrdilo již v tomto roce, neboť předpokládáme, že letos bude tvořit téměř polovinu celkové výroby.

Jak byl Zetor úspěšný v prodeji během loňského roku? Jak optimistické jsou plány na letošek?
V roce 2004 se podařilo prodat celkem 5 419 traktorů, což bylo o 15 % více, než předpokládal původní plán. Za první tři měsíce tohoto roku jsme zatím zaznamenali prodej ve výši 1 120 traktorů, přičemž 80 % produkce směřovalo na trhy zemí Evropské unie. Celkový plán prodeje pro tento rok je potom 6 200 traktorů.

Které druhy traktorů jsou „tahouny“ prodeje? Z jakého důvodu? Je pro zákazníky důležitější kvalita nebo cena?
Jak jsem říkal, nejprodávanějším traktorem je doposud nejnovější typ Proxima, který navazuje na velmi oblíbený  Zetor Super. Tyto traktory jsou vybaveny novou řadou motorů, které jsou vybaveny vyvažovacími jednotkami, zařízením pro zimní starty a možností užívání veškerých Bio náplní. Tento typ traktoru získal také ocenění Zlatý klas 2004 a Zlatý kosák 2004.

Jak se Vaši společnosti dotkl vstup České republiky do EU? Pociťujete vyšší tlak zahraniční konkurence, nebo jste přivítali otevření hranic?
Nemyslím, že by zde byl vyšší tlak konkurence. Domnívám se, že díky vstupu do Evropské unie, bude stále více našich produktů směřovat právě na tyto trhy.

Z jakého důvodu je více než devadesát procent traktorů prodáváno do zahraničí?
Je to právě díky tomu, že se jedná o velmi kvalitní stroje a proto dokážeme konkurovat i na zahraniční trzích. 

Do jakých zemí prodává Zetor své výrobky v současné době?  Který stát je Vašim nejvýznamnějším exportním partnerem?
Nejvíce se traktory prodávají na trzích zemí Evropské unie – především ve Velké Británi, v Polsku, Irsku a Beneluxu. Mimo Evropskou unii poté v USA.

Ve kterých zemích má Zetor otevřeny pobočky? Jaká jsou kritéria pro rozhodnutí o otevření nové zahraniční pobočky?
Importéři s majetkovou účastí jsou ve státech Německo, Polsko, Irsko, Anglie a Francie. Mezi další prodejce, kde nemáme majetkovou účast, patří státy Švédsko, Norsko, Chorvatsko, Litva, Holandsko, Švýcarsko, Řecko, Slovinsko, Dánsko, Zimbabwe, Tunis, Island, Španělsko, USA, Kypr, Bulharsko, Brazílie, Austrálie, Lotyšsko, Finsko, Srbsko, Egypt, Bosna a Hercegovina, Estonsko, Rumunsko a Ghana.
V předchozích letech docházelo postupně k převzetí prodejní sítě od Motokovu, čímž se výrazně zlepšila efektivita prodeje na jednotlivých trzích.

Jaké zahraniční trhy máte vyhlédnuté pro budoucí expanzi, ať už formou vývozu nebo otevření filiálky?
Zetor působil historicky na mnoha trzích po celém světě. V budoucnu chceme  především zlepšit naše postavení v západní Evropě a USA a též proniknout na nové  trhy, jako například Turecko. Tam už jsme první kusy traktorů vyvezli.

Vaše dceřiná společnost „Slévárna Zetor“ je v současné době kvůli dluhům v konkurzu, avšak stále vyrábí. Jaká je její budoucnost?
Společnost Slévárna Zetor je nyní spravována správcem konkurzní podstaty. Ten rozhoduje o všech věcech týkajících se jejího fungování.
Prohlášení konkurzu na slévárnu bylo přitom krokem, na kterém se shodly všechny zúčastěné strany – to znamená vlastník, management i zaměstnanci (odbory), a který pomohl posunout neřešitelnou situaci v ekonomice Slévárny dál. Ta přitom byla dlouhodobě zatížena dluhy z minulosti, které vznikly především v době, kdy se společnost Zetor potácela na pokraji vlastního pádu.
My nyní nemůžeme předjímat další osud podniku, který nyní řídí správce konkurzní podstaty. Nicméně doufáme, že poté, co proběhne konkurz, existuje reálna šance na další zachování a rozvoj slévárenské výroby v areálu Zetoru.

Na konec rozhovoru nám prozraďte, jaké má Zetor plány do budoucna? Co je nejdůležitější pro dlouhodobé udržení konkurenceschopnosti podniku?
V Zetoru musí i nadále pokračovat restrukturalizace a to na všech úrovních společnosti. Především je potřebné nastavit ještě efektivněji fungující procesy. Pro budoucnost bude nejdůležitější mít výrobky, které zákazníci požadují a vyrábět je kvalitně, efektivně a dodávat je včas.


Děkujeme za rozhovor,
Vladimír Šindelka, Finance.cz 


Ing. Vojtech Pánik (33 let) vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Bratislavě, Fakultu managementu. Již během studií nastoupil do firmy RAVEKO, s.r.o., kde měl v rámci finančního oddělení na starosti zúčtování výplat a daňovou agendu. Ke konci roku 1997 nastoupil do společnosti SONY Slovakia s.r.o., kde pracoval nejprve jako analytik, poté jako manažer v oddělení controllingu a později se stal zástupcem ředitele kontrolní divize a člena řídícího výboru. Do akciové společnosti Zetor nastoupil v červenci roku 2003. Nejprve zastával místo finančního ředitele a člena představenstva, od října roku 2003 se stal výkonným ředitelem společnosti a místopředsedou představenstva. Vojtech Pánik je ženatý, hovoří anglicky a částečně rusky. Vojtech Pánik je slovenské národnosti.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW