Bulharsko vypsalo soutěž na výstavbu druhé bulharské jaderné elektrárny letos v květnu. Elektrárna bude mít dva reaktory o 1000 megawattech s chlazením tlakovou vodou. Lokalita je 250 kilometrů severovýchodně od Sofie v přístavním městě Belene na Dunaji. Jde o dostavbu 14 let zakonzervované stavby.
V konsorciu se Škodou jsou bankovní skupiny Citibank z USA a Unicredito z Itálie. Součástí ruského konsorcia jsou francouzská společnost Framatome a německý Siemens. Nabídku mají uchazeči předložit do 27. června, napsala agentura AP bez uvedení, o který podnik Škoda jde. Inženýrsko-dodavatelská společnost Škoda Praha dnes nicméně uvedla, že se ještě s dalšími českými firmami o zakázku na výstavbě bulharské jaderné elektrárny uchází.
Bulharští představitelé předpokládají, že budou znát stavitele elektrárny do konce roku. První blok elektrárny má být v provozu do pěti let od podpisu dohody o výstavbě.
Bulharská vláda do projektu elektrárny v Belene investovala již více než miliardu dolarů. V roce 1990 ale projekt zmrazila kvůli protestům ekologických aktivistů. Oponenti stavby uvádějí, že je lokalita nevhodná kvůli riziku zemětřesení a že není vyřešeno ani ukládání jaderného paliva.
Vláda kvůli rostoucí poptávce po elektřině obnovila projekt letos v dubnu. Důvodem je i nutnost zastavit do roku 2006 dva stárnoucí jaderné reaktory v elektrárně v Kozloduji, na čemž se Bulharsko dohodlo s Evropskou unií, napsala agentura.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
