Česko a Polsko si v jednáních o vstupu do Evropské unie vyjednaly přechodné období, umožňující do konce roku 2006 výjimečně poskytovat vybraným podnikům státní pomoc na restrukturalizaci. Protokol smlouvy o přistoupení počítá se 14 miliardami korun pro Vítkovické železárny (dnešní Vítkovice Steel), Novou huť (Mittal Steel Ostrava) a Válcovny plechu Frýdek-Místek.
"Navzdory výjimečně příznivým podmínkám na trhu oceli nedosahují některé ocelářské společnosti v ČR a v Polsku předpokládaných výsledků," upozornila komise ve své monitorovací zprávě. "Situaci způsobila na sebe navazující zpoždění restrukturalizačního procesu," dodala.
EK proto doporučila posílit investiční programy, zaměřené na zvyšování příjmů prostřednictvím produktů s vyšší přidanou hodnotou, a rovněž nadále usilovat o snížení nákladů.
Většina českých a polských oceláren podle komise sice využila loňského růstu poptávky po ocelářských výrobcích o sedm procent, jakož i růstu cen, ale u některých společností ani tato situace nezaručuje životaschopnost koncem roku 2006.
V českém případě čeká komise příznivý vliv dokončení odkládané privatizace hutí v nadcházejících měsících. Současně však varovala, že vyšší příjmy částečně vyvážil značný nárůst cen surovin, dopravy a energie. Letos se také čeká nižší nárůst poptávky a stabilizace cen.
"Nadcházející měsíce budou rozhodující, aby sektor českého ocelářství dosáhl udržitelné životaschopnosti. Pro české úřady je klíčové úspěšně dokončit privatizaci co nejdříve. Současně všechny společnosti potřebují pokračovat v restrukturalizačním úsilí, zaměřeném zejména na snížení nákladů a produkci kvalitnějších výrobků," uzavírá zpráva EK.
"Neříkáme, že je vše ztraceno, ale změny je třeba urychlit. Je tu riziko, že se státní pomoc bude muset vracet, a to by nebylo dobré ani pro ČR, ani pro EK. Chceme se tomu vyhnout, a proto varujeme," řekl mluvčí komisaře pro podniky a průmysl Gregor Kreuzhuber.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
