Ředitel společnosti Incoma Research Tomáš Drtina dnes novinářům řekl, že od roku 1993 skupina největších obchodních řetězců postupně získala rozhodující podíl na trhu, zatímco tržní význam středních a menších firem dramaticky klesl. Řada menších obchodníků silný tlak obchodních řetězců nevydržela a ukončila činnost.
"Na druhé straně, ti schopnější si dokázali najít své místo na trhu a jsou dnes v řadě případů lépe schopni reagovat na potřeby svých zákazníků," uvedl Drtina. Dodal, že v roce 1999 statistici v ČR napočítali zhruba 105.000 obchodů.
Jako hlavní nákupní místo nyní 35 procent Čechů uvádí hypermarkety, 18 procent supermarkety, 20 procent diskontní prodejny a na nezávislé obchodníky připadá 13procentní podíl. Nejvíce preferují nezávislé obchodníky lidé na severní Moravě (35 procent) a naopak nejméně zákazníků mají malé obchody v Praze (dvě procenta).
Naproti tomu v Maďarsku a na Slovensku dává malým obchodům přednost 28 procent nakupujících, v Polsku 49 procent a v Rumunsku 83 procent nakupujících. Drtina výrazný nepoměr v preferencích nezávislých obchodníků přičetl velké koncentraci tuzemského trhu. "Nikde ve střední Evropě není koncentrace obchodních řetězců tak velká jako u nás," uvedl.
Obchodní řetězce v posledních letech přetáhly do svých prodejen nejzajímavější část zákazníků. Ve velkoprodejnách nakupují především mladší lidé s vyššími příjmy. "Od roku 1997 se těžiště zákazníků nezávislého obchodu přesunulo do středních a vyšších věkových kategorií a výrazně ubylo lidí s vyšším vzděláním. Těžiště zákazníků nezávislého obchodu je nyní navíc v nižších příjmových pásmech," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Podle velkoobchodníků však mají i nezávislí obchodníci šanci na trhu uspět. "Musejí ale být blízko svých zákazníků a starat se o zákazníky citlivé na cenu. Radíme jim také to, aby si vytvořili vlastní unikátní nabídku a utvářeli návyky svých zákazníků," řekl novinářům Petr Ševčík ze společnosti Makro Cash&Carry ČR. Podle něj mají malí obchodníci velkou šanci například v rekreačních oblastech. "Prodeje sezonních stánků a občerstvení vzrostly o více než o 20 procent," podotkl.
Desítka největších tuzemských obchodních řetězců v loňském roce po několika letech útlumu téměř zdvojnásobila tempo růstu tržeb. Obrat těchto velkoprodejen loni meziročně zejména díky nástupu diskontních prodejen vzrostl o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Naproti tomu nezávislým obchodům tržby za rychloobrátkové zboží mírně klesly. Zatímco v roce 2003 činily zhruba 90 miliard korun, loni přesáhly 80 miliard korun.